DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/2396
Title: الفكر التربوي الإسلامي لدى الإمام محمد ابن عبد البر القرطبي وتطبيقاته في العملية التربوية
Authors: صالح بركات
Keywords: الكلمات الدالة: الفكر التربوي الإسلامي، الإمام محمد بن عبد البر القرطبي، العملية التربوية.
Issue Date: 7-Jun-2022
Abstract: ملخص هدفت هذه الدراسة التعرف إلى الفكر التربوي الإسلامي لدى الإمام محمد بن عبد البر القرطبي وتطبيقاته في العملية التربوية وقد استخدم الباحث المنهج التاريخي الوصفي التحليلي البنائي، وبينت نتائج الدراسة أن لدى ابن عبد البر تصوراً فكرياً وتربوياً متكاملاً عن جوانب الطبيعية الإنسانية المختلفة النفس، والجسم، والعقل، والروح، والخير والشر، والجبر والاختيار، والفرد والمجتمع، والوراثة والبيئة، والأخلاق. وبينت نتائج الدراسة أن هناك تطبيقات تربوية عملية للفكر التربوي تشتمل على الأهداف التربوية، وآداب المعلم، وآداب المتعلم، والمنهج الدراسي، وطرق التدريس وبينت الدراسة وجود مجموعة من المبادئ التربوية التي تعزز العملية التربوية، وأوصى الباحث بضرورة إجراء دراسة عن الفكر التربوي الإسلامي لدى علماء المسلمين. الكلمات الدالة: الفكر التربوي الإسلامي، الإمام محمد بن عبد البر القرطبي، العملية التربوية. The Islamic Educational Thought of Imam Muhammad ibn 'Abd al-Barr Al-Qurtubi and its Applications in the Educational Process Abstract This study aimed to identify the Islamic educational thought of Imam Muhammad ibn 'Abd al-Barr Al-Qurtubi and its applications in the educational process. The researcher used the historical, descriptive, analytical, and constructivist method. The study showed that ibn 'Abd al-Barr has an integrated intellectual and educational conception about the various aspects of human nature: the soul, body, mind, spirit, good and evil, force and choice, the individual and society, heredity and the environment, and ethics. The study showed that there are practical educational applications of educational thought that include educational objectives, teacher etiquette, learner etiquette, curriculum, and teaching methods. The study indicated that there is a set of educational principles that enhance the educational process. The researcher recommended the necessity of conducting a study on Islamic educational thought among Muslim scholars.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/2396
Appears in Collections:المجلد 19، عدد 1 لسنة 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
(8) صالح بركات الفكر التربوي الإسلامي.pdf689.8 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.