DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/2382
Title: مقوِّمات الهُويَّة الإسلاميَّة المتضمَّنة في مقرَّرات منهاج التَّربية الإسلاميَّة في مرحلة التَّعليم الثَّانوي في سوريَّة
Authors: أسامة المقداد
أحمد الدغشي
Keywords: المنهاج، التَّربية الإسلاميَّة، معايير، الهويَّة الإسلاميَّة.
Issue Date: 6-Apr-2022
Abstract: ملخص هدفت الدِّراسة إلى: الكشف عن مدى تضمين منهاج التَّربية الإسلاميَّة للمرحلة الثَّانويَّة في سوريَّة مقوِّمات الهويَّة الإسلاميَّة. واعتمد الباحث على المنهجُ الوصفي الذي يعتمد على عرض الظاهرة -المرصودة والمتعلِّقة بموضوع الدِّراسة- عرضاً دقيقاً كما هي في الواقع بقصد تشخيصها وكشف جوانبها عبر استخدام أسلوب تحليل المحتوى. ومن أبرز النَّتائج التي توصَّلت إليها الدِّراسة: تبيَّن من خلال نتائج التَّحليل تضمين منهاج التَّربية الإسلاميَّة لمقوِّم الدِّين بأعلى تكرار بنسبة مئويَّة مقدارها (47.8)، تكاد تصل إلى نصف تكرار معايير تعزيز الهويَّة، يليه القيم (21.4)، ويظهر الضَّعف في مدى تضمين معايير تعزيز الهويَّة في باقي المقوِّمات، اللغة (1.9)، والعادات والتَّقاليد (0.6)، والتَّاريخ (0.5). الكلمات المفتاحيَّة: المنهاج، التَّربية الإسلاميَّة، معايير، الهويَّة الإسلاميَّة. The Elements of Islamic Identity Included in the Islamic Education Curriculum at the secondary schools in Syria Abstract The study aims to: Revealing the extent to which the elements of the Islamic identity are included in the Islamic education syllabuses for the secondary schools in Syria. The researcher relied on the descriptive method which depends on presenting the phenomenon, that is observed and related to the topic of the study, in an accurate presentation as it is in reality, with the intention of diagnosing it and revealing its aspects through the use of the content analysis method. Among the most important results of the study were: Through the results of the analysis, it was found that the Islamic education syllabuses included the basic premises with the highest frequency (47.8%), which is almost half the frequency of the identity reinforcement criteria, followed by values (21.4%) and life skills (15.7%), and the weakness of identity reinforcement criteria inclusion appears in the rest of the elements, language (1.9%), customs and traditions (0.6%) and history (0.5%). Keywords: syllabus, Islamic education, standards, Islamic identity.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/2382
Appears in Collections:المجلد 18، عدد 4 لسنة 2022



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.