Keywords: Religious poetry, sinfulness, salvation, soul, body, paradise, revival.
Issue Date:
5-Dec-2021
Abstract:
This study deals with the religious poetry of John Donne, George Herbert and Gerard Manley Hopkins in an attempt to show how it manifests man’s relationship with God through its imagery, metaphors and religious allusions. The study as well analyzes the peculiar imagery which depicts man’s anxious fears and helplessness, his desperate sins, and the hope for salvation in a selection of poems. By employing ‘the metaphysical conceit’ in their poetry, Donne and Herbert show considerable ingenuity to demonstrate the struggle between soul and body. This religious tradition continues to be revived during the Victorian era through Hopkins’s meditative verse in which he employs specific symbols and biblical allusions to juxtapose two worlds: the earthly paradise and the biblical paradise that existed in Eden before the fall of Adam; the latter is often seen as a symbol of perfection, innocence and purity, while the former represents man’s sinfulness and his earthly pleasures. Thus, the religious poetry of these poets exposes the spiritual dilemma of regretful and desperate speakers in which they get away from God- a dilemma that cannot be resolved without man’s repentance and submission to the will God.
Keywords: Religious poetry, sinfulness, salvation, soul, body, paradise, revival.
تعالج هذه الدراسة الشعر الديني لكل من جون دون، جورج هيربرت، وجيرارد مانلي هوبكنز بهدف توضيح علاقة الانسان بالله من خلال التصوير وغيره من أدوات المجاز والايماءات الدينية. وتهدف الدراسة أيضا" إلى تحليل طريقة التصوير المتميزة والتي تعالج قضايا مثل خوف وعجز الإنسان، وخطاياه والأمل في الخلاص والنجاة في قصائد مختارة. وتوضح الدراسة أيضا كيف قام شعراء كجون دون وجورج هيربرت بتوظيف "الخيال الميتافيزيقي" لتجسيد قضايا أخرى متعلقة بالصراع ما بين الروح و الجسد. تبين الدراسة ايضا ان هذا النمط الديني تم احياؤه في العصر الفيكتوري من خلال شعر هوبكنز الديني التأملي والذي وظف من خلاله رموز دينية معينة والتي بدورها تخلق الصورة المتناقضة لجنتين: جنة الأرض والجنة الخالدة التي وجدت قبل نزول آدم، لطالما كانت الأخيرة رمزا" للمثالية والنقاء والبراءة، بينما كانت الأولى مرتبطة دائما" بطبيعة الإنسان الخاطئة ورغباته الدنيوية. وبالنهاية يتوصل البحث الى أن الشعر الديني لهؤلاء الشعراء الثلاثة تعالج معضلة الإنسان الروحية حيث ينسى الإنسان إلهه وينأى عنه، المعضلة التي لن تنتهي إلا بالتوبة والتسليم لأمر الله.
الكلمات المفتاحية: المعصية، الخلاص، الروح، الجنة، إحياء