DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/2360
Title: الكفاءة الذاتية المدركة وعلاقتها بمهارات التواصل لدى المرشدين في مراكز الإرشاد الطلابي بسلطنة عمان في ضوء متغيرات والمؤهل والتخصص
Authors: محمد الشيخ حمود
سعاد اللواتي
يوسف أبو شندي
ضحى عبود
Keywords: الكلمات المفتاحية: الكفاءة الذاتية المدركة، مهارات التواصل، المرشد الطلابي.
Issue Date: 28-Jun-2020
Abstract: ملخص هدفت الدراسة إلى تعرف العلاقة بين الكفاءة الذاتية المدركة ومهارات التواصل لدى المرشدين الطلابيين في مراكز الإرشاد الطلابي التابعة لعدد من الجامعات في سلطنة عمان. وتكونت عينة الدراسة من جميع العاملين في مراكز الإرشاد الطلابي العاملين في جامعات السلطان قابوس ونزوى وصحار، والبالغ عددهم (14) مرشداً طلابياً، منهم (4) ذكور و(10) إناث، وهم يمثلون مجتمع الدراسة بالكامل. ولجمع البيانات المتعلقة بالدراسة تم استخدام مقياس الكفاءة الذاتية المدركة ومقياس مهارات التواصل لدى المرشدين النفسيين الطلابيين. وللإجابة عن أسئلة الدراسة استخدم الباحثون الأساليب الإحصائية اللامعلمية المناسبة؛ وكانت أهم نتائج الدراسة: ارتفاع مستوى الكفاءة الذاتية المدركة للمرشدين وكذلك مستوى مهارة تواصلهم مع المسترشدين، سواء بطريقة لفظية أم غير لفظية، كما كانت كفاءة المرشدين ومهارات التواصل اللفظية وغير اللفظية للذين يحملون درجة الدكتوراه أفضل منها لمن يحملون درجتي الماجستير والبكالوريوس، كما بينت النتائج أن المستوى الأعلى في الكفاءة الذاتية المدركة ومهارات التواصل اللفظية وغير اللفظية جاء لصالح المرشدين ذوي تخصص الإرشاد. وفيما يتصل بالعلاقة بين الكفاءة الذاتية المدركة ومهارات التواصل لدى المرشدين الطلابيين بينت النتائج وجود علاقة إيجابية بينهما. الكلمات المفتاحية: الكفاءة الذاتية المدركة، مهارات التواصل، المرشد الطلابي. This study aimed at exploring the relationship between perceived self-efficacy and communication skills of counselors at university counseling centers in Sultanate of Oman. The sample of this study consisted of all counselors (n=14, (4) males, and (10) females) at counseling centers in Sultan Qaboos University, Nizwa University, and Sohar University. To collect data, Perceived Self-efficacy Scale and the Communication Skills Scale were administered to all participants. Non- -parametric methods were used to answer the questions of study. The findings revealed that counselors’ self- efficacy and communication skills levels (verbal and nonverbal) were high, that is counselors with PhD had self- efficacy and communication skills levels (verbal and nonverbal) greater than counselors with a Master’s degree and BA. The findings also revealed that the greater level of self- efficacy and communication skills (verbal and non-verbal) were in favor of counselors who have a degree in counseling. Regarding the relationship between the self-efficacy and communication skills of the student mentors, the results showed a positive relationship between them. Key words: Self-Efficacy, Communication Skills, Counselors and Student Counseling Centers.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/2360
Appears in Collections:مج 28، ع 2 لسنة 2022



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.