DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/2356
Title: فعالية برنامج ارشادي مستند الى العلاج الجشتالــتي في تخفيض التشوهات المعرفية واضطراب المسلك لدى عينة من الطلبة المتنمرين في المرحلة الأساسية العليا
Authors: إسماعيل أبو حطب
Keywords: الكلمات المفتاحية: التشوهات المعرفية، اضطراب المسلك، التنمر، برنامج ارشادي جشتالتي
Issue Date: 30-Jan-2022
Abstract: ملخص هدف البحث الحالي للتحقق من فعالية برنامج ارشادي مستند الى العلاج الجشتالتي في تخفيض التشوهات المعرفية واضطراب المسلك لدى عينة من الطلبة المتنمرين طبق البحث على الطلبة من الصفوف الثامن والتاسع والعاشر المتنمرين في محافظة العاصمة عمان، وقد بلغ عدد الطلبة الذين وافقوا على الاشتراك بالبرنامج الحالي (16) طالبا، قسموا إلى مجموعتين الأولى تجريبية خضعت للبرنامج الالكتروني والثانية لم تخضع لأي تدخل. توصلت نتائج البحث الحالي إلى وجود فعالية للبرنامج الارشادي الجشتالتي الحالي في تخفيض التشوهات المعرفية واضطراب المسلك لدى أفراد المجموعة التجريبية مقارنة بأفراد المجموعة الضابطة، كما توصلت النتائج أن افراد المجموعة التجريبية حافظوا على التحسن بين القياسين البعدي والتتبعي. وقد خرج البحث بعدة توصيات منها ضرورة الاستفادة من فنيات نظرية الجشتالت في تخفيض سلوك التنمر لدى الطلبة بما يؤثر في تقليل من التشوهات المعرفية واضطراب المسلك الكلمات المفتاحية: التشوهات المعرفية، اضطراب المسلك، التنمر، برنامج ارشادي جشتالتيThe current study aimed to verify the effectiveness of a counseling program based on Gestalt therapy in reducing cognitive distortions and behavior disorders in a sample of bullying students, and the number of students who agreed to participate in the current program reached (16) students. They were divided into two groups, the first experimental group that underwent the electronic program, and the second group that did not undergo any intervention. The results of the current study concluded that there is an effectiveness of the current Gestalt counseling program in reducing cognitive distortions and behavior disorder among the members of the experimental group compared to the members of the control group. The study came out with several recommendations, including the need to benefit from the techniques of Gestalt theory in reducing bullying behavior among students, which affects the reduction of cognitive distortions and behavior disturbances. Keywords: cognitive distortions, behavior disorder, bullying, gestaltian counseling program.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/2356
Appears in Collections:مج 28، ع 2 لسنة 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
(1) اسماعيل ابو حطب فعالية برنامج ارشادي.pdf751.07 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.