DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/2346
Title: مدى اعتبار الصفحة على مواقع التواصل الاجتماعي متجراً
Authors: أسيد الذنيبات
منذر البطوش
Keywords: الكلمات المفتاحية الدالة: (مواقع التواصل، المتجر، التجارة الإلكترونية).
Issue Date: 21-Jun-2020
Abstract: شكَّل ظهور مواقع التواصل الاجتماعي المتنوعة قفزة نوعية في سلم التطور التقني الإلكتروني الذي يجتاح حياتنا، وترك بصماته الواضحة على كافة مناحي حياتنا، ولم تكن الحياة التجارية بعيدة عن هذا التأثر، إذا اتُّخِذَت بعض الصفحات واجهة لمزاولة التجارة حملت اسما يدل على ذلك واستقطبت زبائن، وحرص أصحاب تلك الصفحات على ديمومة التواصل مع زبائنهم من خلال تلك الصفحات، الأمر الذي أثار لدينا تساؤلات جديّة تتعلق بمدى اكتساب تلك الصفحات وصف متجر. وكان علينا للإجابة على هذا التساؤل أن نقف على عناصر المتجر الأساسية التي لا يقوم المتجر بغيرها وكذا عناصر المتجر غير الأساسية التي لا يمنع غيابها من قيام المتجر، وقد خلصنا إلى أنّ هذه العناصر متوافرة حق التوافر في صفحة التواصل، الأمر الذي وجدنا بالنتيجة وصف المتجر الإلكتروني متوافر فيها، وما استتبع ذلك من إمكانية اعتبار اسم الصفحة اسما تجاريا يحتاج لكي يكون جديراً بالحماية تسجيلاً في السجل الخاص بذلك، ومن ثم إمكانية اعتبار تنسيق الصفحة _متى ما حقق الشروط_ رسماً صناعيا جديرا بالحماية هو الآخر، وما ينبني على ذلك من نتائج تتصل بإمكانية التصرف في هذه الصفحة بمقابل؛ باعتبارها مالاً مشروعا متقوماً، وإمكانية رهنها وتأجيرها وما إلى ذلك من سائر التصرفات، الأمر الذي أثار هو الآخر تساؤلات جدية عن آلية تحقيق ذلك، وعلى ضوء ذلك تمنينا على المشرّع الأردني مواكبة هذا التطور المتسارع بتنظيم الموضوع تنظيماً قانونياً يراعي خصوصية هذه الشكل المستحدث من أشكال المتاجر، وأن لا يعانده أو يقاومه باعتباره يمثل صيرورةً تفرض نفسها على الصعيد الدولي والإقليمي والوطني على حدٍّ سواء. Social media websites have made a quality jump in the electronic technical development that has invaded our life and has left clear imprints on all aspects of our life. Commercial life is no exception. Some web pages have been used for trade; they carried names that are indicative of that, and attracted customers. The launchers of these pages have strived to keep constant contact with their customers through those pages. This has raised a serious question related to the degree to consider these web pages as online shops. In order to answer this question, we first considered the basic elements of the online shop which establish its status as an electronic one, and those nonessential elements of which the absence does not prevent establishing its status as an online shop. We concluded that all essential elements are available in these pages which justify considering them as online shops. This entails considering the name of the page as a trade name which is eligible for protection by registering it in a special register. This also calls for considering the setting of the page, when it meets the required standards, as an industrial design which is eligible of protection as well. the results based on that are related to the ability of disposing this page in return for allowance, as it is considered a legitimate property of value, and the ability of mortgaging and leasing it, in addition to other acts of disposal, which also raised serious questions about the mechanism to achieve this. In light of this, we hope that the Jordanian legislator keeps abreast of these rapid developments by organizing this issue legally in a way that observes the special features of this new form of shops rather than resisting it since it has become an entity that imposes itself internationally, regionally and locally. Key words: Social Media Websites, Shop, Electronic Commerces.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/2346
Appears in Collections:مج 28، ع 1 لسنة 2022



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.