Keywords: Job Satisfaction, Administrative Leadership, Deviant Behavior, Internal Auditors, Jordanian Commercial Banks. الكلمات المفتاحية: الرضا الوظيفي، أنماط القيادة الإدارية، السلوك المنحرف، المدقق الداخلي، البنوك التجارية الأردنية.
Abstract:
ملخص
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر الرضا الوظيفي في العلاقة بين أنماط القيادة الإدارية والسلوك المنحرف للمدققين الداخليين في البنوك التجارية الأردنية، تكون مجتمع الدراسة من جميع مدققي الحسابات الداخليين العاملين في البنوك التجارية الأردنية، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير استبانه وتوزيعها على 130 مدقق داخلي من العاملين في الإدارات العامة في البنوك التجارية الأردنية، وقد تم استعادة (68) استبانه، كان منها (62) صالحة للتحليل, ولغاية اختبار الفرضيات تم استخدام نموذج المعادلة الهيكلية (PLS-SEM).
توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج كان أهمها: وجود أثر للرضا الوظيفي في العلاقة بين أنماط القيادة الإدارية (الموجهة بالعلاقات، الموجهة بالمهام) والسلوك المنحرف للمدققين الداخليين في البنوك التجارية الأردنية.
بناءاً على نتائج هذه الدراسة توصل الباحثون إلى العديد من التوصيات كان أهمها: إيلاء إدارات البنوك التجارية الأردنية أهمية أكبر لرضا المدقق الداخلي لتعزيز أدائهم وانعكاسه بشكل إيجابي على سلوكهم، وكذلك على عملية التدقيق.
الكلمات المفتاحية: الرضا الوظيفي، أنماط القيادة الإدارية، السلوك المنحرف، المدقق الداخلي، البنوك التجارية الأردنية.
This study aimed to identify the effect of job satisfaction in the relationship between administrative leadership styles and deviant behavior of internal auditors in Jordanian commercial banks. The study population consisted of all internal auditors working in Jordanian commercial banks. To achieve the objectives of the study, a questionnaire was developed and distributed to 130 internal auditors working in the public administrations of the Jordanian commercial banks. 68 questionnaires were retrieved, of which 62 were valid for analysis. In order to test the hypotheses, Structural Equation Model (PLS- SEM) was used.
The study revealed a number of results, the most important of which were: The presence of the effect of job satisfaction on the relationship between the administrative leadership styles (Relationship-oriented leadership, Tasks-oriented leadership) and the deviant behavior of internal auditors in Jordanian commercial banks.
Based on the results of this study, the researchers reached several recommendations, the most important was: The Jordanian commercial banks should give more importance to the satisfaction of the internal auditors to enhance their performance and its positive reflection on their behavior, as well as on the audit process.
Keywords: Job Satisfaction, Administrative Leadership, Deviant Behavior, Internal Auditors, Jordanian Commercial Banks.