DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/2299
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorعبد الناصر القرالة-
dc.contributor.authorأحمد المطارنة-
dc.date.accessioned2022-09-01T10:50:12Z-
dc.date.available2022-09-01T10:50:12Z-
dc.date.issued2020-10-26-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/2299-
dc.description.abstractملخص هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى التفكير ما وراء المعرفي وعلاقته بالطمأنينة النفسية لدى عينة من طلبة الدراسات العليا، ولتحقيق أهداف الدراسة تم اختيار عينة عشوائية بواقع (288) طالباً وطالبة، وتطوير مقياس التفكير ما وراء المعرفي والطمأنينة النفسية. توصلت الدراسة إلى أن التفكير ما وراء المعرفي جاء متوسطا، وأن الطمأنينة النفسيَّة جاءت مرتفعة، وكان هناك علاقة ارتباطية موجبة بين التفكير ما وراء المعرفي والطمأنينة النفسية، كما تبين أن الذكور أفضل في التخطيط الذاتي والتقييم الذاتي من الإناث، بينما كانت الإناث أفضل من الذكور في المراقبة الذاتية، وتوصلت نتائج الدراسة أيضا إلى أن طلبة الدكتوراه أفضل من طلبة الماجستير في التفكير ما وراء المعرفي والطمأنينة النفسية (106 كلمة). الكلمات المفتاحية: التفكير ما وراء المعرفي، الطمأنينة النفسية، طلبة الدراسات العليا. The present study aimed to identify the level of metacognitive thinking and its relationship to psychological tranquility of a sample of graduate students. To achieve the objectives of the study, a random sample of (288) male and femal students was randomly chosen, and the metric of thinking metacognitive and psychological tranquility was developed. The study concluded that Metacognitive thinking was moderate, and the psychological tranquility was high, and that there was a positive correlation between metacognitive thinking and psychological tranquility. It was also found that males were better in self-planning and self-evaluation than females, while females were better than males in self-monitoring. The results of the study found that doctoral students are better than Master's students in metacognitive thinking and psychological tranquility. (120كلمة) Key words: Metacognitive Thinking, Psychological Tranquility, Postgraduate Students.en_US
dc.subjectالتفكير ما وراء المعرفي، الطمأنينة النفسية، طلبة الدراسات العليا.en_US
dc.titleمستوى التفكير ما وراء المعرفي وعلاقته بالطمأنينة النفسيَّة لدى عينة من طلبة الدراسات العلياen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:مج 27، عدد 4 لسنة 2021



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.