DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/2284
Title: العوامل التكوينية المؤثرة في أداء القائم بالاتصال في الإعلام الإسلامي
Authors: محمد أو غزلة
محمد ربابعه
Keywords: الإعلام، الإعلام الإسلامي، عوامل تكوينية، قائم بالاتصال، البيان، الترميز.
Issue Date: 10-Oct-2021
Abstract: ملخص هدفت هذه الدراسة التعرف إلى العوامل التكوينية المؤثرة في أداء القائم بالاتصال ودورها في إقناع الجمهور بمضمون الرسالة الاتصالية، من خلال دراسة هذه العوامل في ضوء القرآن الكريم والدراسات الإعلامية الحديثة، واستخدم الباحثان المنهج الاستقرائي القائم على استقراء مفردات الموضوع من مصادرها العلميّة، الشرعية والاتصالية وغيرها، والمنهج الاستنباطي المقارن الذي يتجه إلى تحليل النصوص الشرعية المتضمنة دلالات اتصالية، واستنباط العوامل التكوينية الخاصة بالقائم بالاتصال منها، ومقارنة دلالات النصوص بما تؤكده الدراسات الاتصالية المستجدة. وقد توصل البحث إلى جملة من النتائج، منها: أن هناك خمسة عوامل لها تأثير مباشر في أداء القائم بالاتصال هي: نية القائم بالاتصال، ومهاراته، والثقة به، ومستواه المعرفي، وكونه قدوة للمتلقي. وأن مهارة الترميز في الاصطلاح الإعلامي الحديث تقابل مهارة البيان في المفهوم القرآني الكريم. وأنه يمكن تقليل أثر التنافر بين المصداقية والفكرة المطروحة بالنسبة للجمهور ببعض الإجراءات. وأن رواسب النظام الاجتماعي ومصالحه يمكن أن تؤثر في اعتماد مصداقية القائم بالاتصال. وغيرها من النتائج والتوصيات. كلمات مفتاحية: الإعلام، الإعلام الإسلامي، عوامل تكوينية، قائم بالاتصال، البيان، الترميز. Formative factors affecting the performance of the communicator in Islamic media Abstract The aim of this study was to identify the formative factors affecting the performance of the communicator and their role in convincing the public of the content of the communication by studying these factors in the light of the Holy Qoran and recent media studies. The researchers used the extrapolative approach based on extrapolating the vocabulary from their scientific sources; Legitimacy, connectivity, etc. and comparative deductibility, which tends to analyses legitimate texts with communication connotations, to derive the formative factors of the communicator from them, and to compare the semantics of the texts with what is confirmed by the emerging empirical studies. The research produced a number of findings, including: Five factors have a direct impact on the performance of the contact person: Communicator's intention, skills, reliability, level of knowledge and being model. The of coding in modern media terms corresponds to the skill of statement in the Quranic concept. The impact of the discord between credibility and the idea for the public could be reduced by certain actions. The deposits and interests of the social system could influence the credibility of the contact person. and other findings and recommendations Key words: Media, Islamic Media, Formative Factors, Communicator, Statement, Coding.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/2284
Appears in Collections:المجلد 18، عدد 3 لسنة 2022



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.