DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/2262
Title: استراتيجيات إدارة الصراع التنظيمي لدى مديري المدارس الأساسية في لواء الجامعة وعلاقتها بالإبداع الإداري
Authors: آمال حسن يونس
بيان ماضي
Keywords: استراتيجيات إدارة الصراع التنظيمي، الإبداع الإداري، مديرو المدارس الأساسية، لواء الجامعة.
Issue Date: 5-Jun-2021
Abstract: ملخص هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف إلى درجة تطبيق استراتيجيات إدارة الصراع التنظيمي لدى مديري ومديرات المدارس الأساسية في لواء الجامعة من وجهة نظر المعلمين، والتعرف إلى مستوى الإبداع الإداري لديهم، والتعرف إلى العلاقة بين استراتيجيات إدارة الصراع التنظيمي والإبداع الإداري لدى مديري ومديرات المدارس الأساسية في لواء الجامعة. تمَّ استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، وتم اختيار عينة من مجتمع الدراسة بالطريقة العشوائية الطبقية بحيث تكونت من (443) معلماً ومعلمة، كما تم تطوير استبانة لذلك حيث تكونت من جزئين، الجزء الأول كان لاستراتيجية إدارة الصراع التنظيمي وتكون من (44) فقرة وزعت على (5) مجالات، أما الجزء الثاني فتناول الإبداع الإداري واشتمل على (28) فقرة وزع على (4) مجالات. وأظهرت النتائج الدراسة أن درجة تطبيق استراتيجيات إدارة الصراع التنظيمي لدى مديري ومديرات المدارس الأساسية في لواء الجامعة من وجهة نظر المعلمين قد جاء مرتفعاً، كما أظهرت النتائج أن مستوى الإبداع الإداري قد جاء بدرجة مرتفعة، وكشفت النتائج وجود علاقة إيجابية ودالة إحصائياً بين الإبداع الإداري واستراتيجيات إدارة الصراع التنظيمي. الكلمات المفتاحية: استراتيجيات إدارة الصراع التنظيمي، الإبداع الإداري، مديرو المدارس الأساسية، لواء الجامعة. Abstract This study aimed to identify the degree of applying the organizational conflict management strategies among the male and female principals of basic schools in Al Jame'ah district from the teachers' perspectives, and to identify the level of administrative creativity they have, as well as to identify the relationship between organizational conflict management strategies and administrative creativity among the male and female principals of basic schools in Al Jame'ah district. Relational descriptive approach was used, and a sample of the study population was chosen by the stratified random method that consisted of (443) male and female teachers, and a questionnaire was developed for that, where it consisted of two parts, the first part was for the organizational conflict management strategy and it consisted of (44) paragraphs distributed on (5) fields, while the second part dealt with administrative creativity and included (28) paragraphs distributed on (4) areas. The results of the study showed that the degree of applying the organizational conflict management strategies among the male and female principals of basic schools in Al Jame'ah district from the teachers’ perspectives was high. The results also showed that the level of administrative creativity had a high degree, and they as well revealed a positive and statistically significant relationship between administrative creativity and organizational conflict management strategies. Key words: Organizational Conflict Management Strategies, Administrative Creativity, Basic School Principals, Al Jame'ah District.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/2262
Appears in Collections:مج27، عدد 3 لسنة 2021



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.