DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/2251
Title: القدرة التنبؤية للتدفق النفسي في الأداء الوظيفي لدى الأكاديميين الذين يشغلون وظائف إدارية في جامعتـي اليرموك وجدارا في الأردن
Authors: شروق معابرة
محمد السفاسفة
Keywords: التدفق النفسي، الأداء الوظيفي، الأكاديميون الذين يشغلون وظائف إدارية في جامعتي: اليرموك وجدارا في الأردن.
Issue Date: 28-Mar-2021
Abstract: ملخص هدفت الدراسة التعرف إلى مستوى كل من التدفق النفسي والأداء الوظيفي لدى الأكاديميين الذين يشغلون وظائف إدارية في جامعتي: اليرموك وجدارا، والكشف عن القدرة التنبؤية للتدفق النفسي في الأداء الوظيفي لديهم، على عينة تكونت من (100) عضو هيئة تدريس يشغلون وظائف إدارية، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم مقياسين، هما: مقياس التدفق النفسي، ومقياس الأداء الوظيفي، بعد التأكد من دلالات صدقهما وثباتهما. أظهرت الدراسة النتائج إلى أن مستوى كل من التدفق النفسي والأداء الوظيفي لدى الأكاديميين الذين يشغلون وظائف إدارية في جامعتي: اليرموك وجدارا جاء مرتفعاً، وأن مستوى التدفق النفسي يسهم بنسبة عالية في تشكيل سلوك الإداء الوظيفي لدى الأكاديميين الإداريين، وخاصة في مسؤوليات المجال الإداري. وخلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات، أهمها: تحديد تشريعات وتعليمات تتعلق برعاية الأكاديميين وتأهيلهم في مجال ضبط الجودة الشاملة لتنمية أعضاء هيئات التدريس إدارياً جنباً إلى جنب مع مهامهم الأكاديمية. الكلمات المفتاحية: التدفق النفسي، الأداء الوظيفي، الأكاديميون الذين يشغلون وظائف إدارية في جامعتي: اليرموك وجدارا في الأردن. Abstract The study aimed to identify the level of both psychological flow and career performance among academics who occupy administrative positions at Yarmouk University and Jadara University in Jordan, and to reveal the predictive ability of psychological flow in their job performance, on a sample that consisted of (100) faculty members who occupy administrative positions. In order to achieve the purposes of the study, two valid and reliable measures were used, namely: the psychological flow scale and the career performance scale. The results of the study showed that the level of both psychological flow and job performance among academics who occupy administrative positions at Yarmouk University and Jadara University was high, and that the psychological flow contributes to a high percentage to form the career performance behavior of administrative academics, especially in the responsibilities of the administrative field. The study concluded with a set of recommendations, the most important of which are: Defining legislation and instructions related to caring about and qualifying the academics in the field of comprehensive quality control for the development of faculty members administratively along with their academic duties. Key Words: Psychological flow, Career performance, Academics who occupy administrative positions at Yarmouk University and Jadara University in Jordan.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/2251
Appears in Collections:مج27، عدد 2 لسنة 2021



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.