DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/2250
Title: درجة تطبيق إدارة المعرفة في الجامعات الفلسطينية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس
Authors: سوسن المجالي
يوسف حرفوش
محمد شعيبات
Keywords: إدارة المعرفة، الجامعات الفلسطينية، محافظة رام الله والبيرة.
Issue Date: 17-Feb-2020
Abstract: ملخص هدفت الدراسة تعرّف درجة تطبيق إدارة المعرفة في الجامعات الفلسطينية؛ ولتحقيق هدف الدراسة تم تطوير استبانة لقياس درجة تطبيق إدارة المعرفة في الجامعات الفلسطينية مكونة من (27) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات، تمّ التأكد من صدقها وثباتها، وتكوّن مجتمع الدراسة من جميع أعضاء هيئة التدريس في الجامعات الفلسطينية، والبالغ عددهم (1100) عضو، واستخدم المنهج الوصفي المسحي في هذه الدراسة، وقد أظهرت النتائج أن درجة تطبيق إدارة المعرفة في الجامعات الفلسطينية كان متوسطاً. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات أفراد عينة الدارسة لدرجة تطبيق إدارة المعرفة في الجامعات الفلسطينية تعزى للجنس، وسنوات الخبرة على المستوى الكلي للأداة وعلى جميع الأبعاد. وفي ضوء النتائج التي توصلت إليها الدراسة، أوصى الباحثين بعددٍ من التوصيات منها : ضرورة وضع آليةٍ واضحةٍ لاستخدام المعرفة وتطبيقاتها في جميع نواحي العمل الجامعي، وتوظيف إدارة المعرفة في الجامعات وصياغة الخطط الاستراتيجية في ضوء خرائط المعرفة. الكلمات الدالة: إدارة المعرفة، الجامعات الفلسطينية، محافظة رام الله والبيرة. This study aimed to identify the reality of applying the knowledge management in the Palestinian universities. In order to achieve the aims of the study, a questionnaire was developed to measure the degree of applying the knowledge management in the Palestinian universities, and it consisted of (27) items divided into three areas and its validity and stability were confirmed. The study sample included all faculty members of the Palestinian universities, who are (1100) members, the descriptive approach was used in this study, and the results showed that the degree of applying the knowledge management in the Palestinian universities was moderate. The results also showed that there were no statistically significant differences in the estimation of the members of the study sample to the degree of applying of the knowledge management in the Palestinian universities due to sex, years of experience at the overall level of the instrument and on all dimensions. In light of the findings of the study, the researchers recommended a number of recommendations among which is the need to establish a clear mechanism for the use of knowledge and its applications in all aspects of the universities’ work, to employ knowledge management in the universities and to formulate strategic plans in light of knowledge maps. Keywords: Knowledge Management, Palestinian Universities, Ramallah and Al-Bireh Governorate.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/2250
Appears in Collections:مج27، عدد 2 لسنة 2021



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.