DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/2239
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorضياء الدين محمد خليفة-
dc.contributor.authorيوسف عبده العواضي-
dc.date.accessioned2022-06-16T08:25:27Z-
dc.date.available2022-06-16T08:25:27Z-
dc.date.issued2021-08-15-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/2239-
dc.description.abstractملخص تناولت هذه الدراسة مسألة القراءة التفسيرية وأثرها في توجيه القراءات، فبيّنت تعريف القراءة التفسيرية، وعالجت مفهوم الترجيح بين القراءات، ووضّحت أنّ الترجيح إنّما هو بين توجيه القراءات وليس معناه ردّ شيء منها، وخلصت الدراسة إلى أنّ القراءة التفسيرية هي كل قراءة خالفت رسم المصحف الإمام أفادت معنى في التفسير، وأنّ الترجيح بين القراءات هو ترجيح بين التوجيهين لا بين القراءتين المتواترتين فكلاهما ثابت ثبوتاً قطعياً، وأنّ القراءة التفسيرية قد تكون المعتمد الذي رجّح فيه العلماء توجيه قراءة تفسيرية على أخرى. The effect of interpretive recitations in strengthening giving preference of recitation that was unique to some of the ten reciters Abstract This study deals with the issue of interpretative recitation and its effect on explanation of variant recitations. It showed the definition of interpretative recitation, addressed the concept of giving preference between recitaions, and clarified that giving preference is between explanations of variant recitations and does not mean discarding something from them. The research concluded that the interpretive recitation is every recitation that contradicts the Imam Qur'anic script and gives meaning in explanation, and that the giving preference between the recitations is a giving preference between the two explanation and not between the two the mutawātir recitations, both of which are definitively proven, and that the interpretive recitation may be the basis in which the scholars favored giving preference an interpretative recitation over another.en_US
dc.subject-en_US
dc.titleأثر القراءات التفسيرية في تقوية توجيه قراءة انفرد بها بعض القرّاء العشرةen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:المجلد 18، عدد 2 لسنة 2022



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.