DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/2233
Title: المَعالم المنهجية لدى المدرسة الكلامية - دراسة نقدية-
Authors: ريم عبد الرزاق
Keywords: الاتجاهات الفكرية، المعالم المنهجية، المدرسة الكلامية.
Issue Date: 26-Oct-2020
Abstract: ملخص هدفت الدراسة إلى بيان المعالم المنهجية المبلورة للمدرسة الكلامية من حيث عرضها ونقدها، ولتحقيق الهدف المذكور اتبعت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، وتم تقسيم الدراسة إلى مبحثين، جاءت على التفصيل الآتي: المبحث الأول: المَعالم المنهجية المبلورة للمدرسة الكلامية، والمبحث الثاني: تجلية أوجه مناقشة المعالم المنهجية المشكلة للمدرسة الكلامية: تحليل ونقد، وأسفرت الدراسة عن جملة من النتائج كان من أبرزها: تُعنى المدرسة الكلامية بإثبات العقائد الدينية بإيراد الحجج ودفع الشبه، والمراد بالعقائد ما يُقعد به نفس الاعتقاد دون العمل، وبالدينية المنسوبة إلى دين محمد ، وتتجسد مقومات التكييف النصي وفق البنية العقلية في إبراز المكانة الوظيفية للقرائن العقلية والنصية، والقبول الصامت، والتأويل، والتفويض، وتوصي الدراسة بضرورة توعية المؤسسات التربوية بمكانة النص الشرعي كموجه رئيس لكافة التفاعلات الإنسانية. الكلمات المفتاحية: الاتجاهات الفكرية، المعالم المنهجية، المدرسة الكلامية. Methodological features of the theology school -critical study- Abstract The study aims to explain the methodological features crystallized to the verbal school in terms of presentation and criticism, and to achieve the mentioned goal, the researcher followed the descriptive analytical approach, and the study was divided into two studies, it came on the following detail: The first topic: the systematic milestones of the verbal school, The second topic: The manifestation of aspects of discussing the systematic features of the verbal school: analysis and criticism, and the study yielded a set of results, the most prominent of which were: The verbal school is concerned with proving religious beliefs by presenting arguments and paying similarities. Muhammad, and the elements of textual adaptation according to the mental structure are reflected in highlighting the functional status of mental and text clues, silent acceptance, interpretation, and authorization, and the study recommends that educational institutions should be made aware of the status of the legal text as the main guide for all human interactions. Key words: intellectual trends, methodological milestones, verbal school.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/2233
Appears in Collections:المجلد 18، عدد 2 لسنة 2022



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.