الملخص
تهدف هذه الدراسة إلى البحث عن أصل تسمية النصرانية والمسيحية في نصوص الكتاب المقدس والآيات القرآنية وبالرجوع إلى الأصول اللغوية والشواهد الشعرية التي كان العرب يستعملونها قبل الإسلام والتفاسير الإسلامية والمسيحية، والبحث في سبب استعمال القرآن لتسمية النصرانية دون المسيحية، والتعرف على ما يتبع كلا من تسميتي النصرانية والمسيحية من أبعاد ودلالات عقدية يمكن أن تسهم في بناء فهم إسلامي يستوعب تطور الفكر الديني المسيحي من ناحية، ويعيد صياغة المفاهيم الأساسية التي تحكم تصوراتنا كمسلمين تجاه المسيحية من ناحية ثانية. توضح هذه الدراسة الاختلاف وتباين الآراء في أصول تسمية كل من النصرانية والمسيحية عند الكُتَّاب المسلمين والمسحيين، وتسعى لمناقشة كافة الأقوال المطروحة وتحليلها ونقدها بطريقة موضوعية، كما بينت الدراسة العلاقة بين النصارى و"النذيريم" و"شيعة الناصريين" وأضافت رأيا جديدا في هذا الموضوع . وأظهرت أولية تسمية النصرانية في من قبل خصومهم ومن العهد الجديد وإطلاقها على المسيح وأتباعه قبل أن تطلق تسمية المسيحية على أتباع المسيح صلى الله علية وسلم من قبل خصومهم ومن ثمة استعمالها من قبل أتباع المسيح أنفسهم
Abstract
The aim of this study is to identify the origins of the terms nasr?niyah and mas?hiyah through an examination of Biblical and Quranic texts, the linguistic origins of these terms, textual evidence from pre-Islamic poetry, as well as Islamic and Christian commentaries. The study seeks to explain the Qurans use of the term nasr?niyah rather than the term mas?hiyah for Christianity. In addition, it ttempts to identify the doctrinal dimensions and significations of he above terms in view of what they an contribute to constructing an Islamic understanding which incorporates the evolution of Christian religious thought, while at the same time reformulating the fundamental concepts that govern Muslims onceptualizations of Christianity. The study clarifies the various views on the origins of the terms nasr?niyah and mas?hiyah among uslim and Christian writers and seeks to present an objective discussion, critique and analysis of all uch points of view. The study clarifies the relationship between the Nazarenes (al-nas?r?), the Nadh?r?m nd the Nazirites while offering a new erspective on this issue. It points out that the first term applied to Christians in the New Testament was "Nazarenes" (based on Christs having been from Nazareth) and that Christs followers then came to be referred to by their opponents as "Christians", after which Christs ollowers came to apply this term to themselves