DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/2106
Title: جدلية الرفض وتجليات الأمل والانبعاث في (مَرْثِيَةِ طُلَيْطُلَة) لشاعر أندلسي مجهول
Authors: سماح يوسف سميرات
Keywords: الكلمات المفاتيح: الرفض، الانبعاث، المرأة، الوطن، الدين.
Issue Date: 23-Sep-2019
Abstract: ملخص تكشف هذه الدراسة عن تجليات الانبعاث والرغبة في التجدد، ومؤشرات رفض الواقع المأزوم في "مرثية الشاعر المجهول" في مدينة طُلَيْطُلَة إبَّان سقوطها في أيدي الإسبان في عهد ملوك الطوائف بشكل عام، وملوك بني ذي النون بشكل خاص، ولكننا بعد الدراسة سنسميها –إن جاز لنا التعبير- بـ (قصيدة الانبعاث، ورفض الهزيمة). والحق أن الدراسة كشفت عن جوانب مهمة: أولها، أن القصيدة لا تنتمي إلى اللون التفجعي اليائس، وإنما هي تبعث الأمل والتجدد، وثانيها، بيان مظاهر عبقرية الشاعر وموهبته الشعرية في استنطاق كل الموجودات في رفض البنى السلبية المهزومة المهيمنة في المجتمع، وثالثها، إبراز قيمة النص الوثائقية التاريخيّة في تسجيل جوانب الحياة الاجتماعية والسياسية آنذاك. الكلمات المفاتيح: الرفض، الانبعاث، المرأة، الوطن، الدين. Abstract Manifestations of resurrection and the will of revival, and the signs of rejecting stressful reality in the anonymous elegy of Tulaitelah in the time of its fall in hands of the Spaniards, in the era of the Sects Kings in general and the kings of “Bani Thinoon” in particular. After this study we can call it (the poem of resurrection and the rejection of defeat. The study has revealed many important aspects: First, the poem doesn’t belong to the catastrophic, despairing color, as it is a call for hope and revival Second, the poets genius and talent in interrogating the existents in rejecting negative and defeated structures that dominated the society Third, highlighting the historical and documentary value of the text in recording the social and political life then. Keywords: rejection, resurrection, women, home, religion.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/2106
Appears in Collections:مج26، عدد 3 لسنة 2020



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.