DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/2105
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorيزن سمير حداد-
dc.contributor.authorمحمد عادل مقابلة-
dc.contributor.authorمحمد أحمد المبيضين-
dc.contributor.authorزياد فلاح الزيود-
dc.date.accessioned2021-05-06T13:47:11Z-
dc.date.available2021-05-06T13:47:11Z-
dc.date.issued2019-09-23-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/2105-
dc.description.abstractملخص هدفت الدراسة إلى التعرف إلى دور مواقع التواصل الاجتماعي في نشر الثقافة الرياضية لدى طلبة مساقي كرة السلة وكرة القدم، كذلك التعرف الى دوافع الطلبة في استخدام مواقع التواصل الاجتماعي، وأيضاً التعرف الى الفروق في آراء أفراد العينة حول دور مواقع التواصل الاجتماعي في نشر الثقافة الرياضية تبعاً لمتغيرات (السنة الدراسية، مكان السكن، معدل استخدام الإنترنت يومياً، المساق). وأستخدم الباحثون المنهج الوصفي وتكونت عينة الدراسة من (200) طالب وطالبة تم إختيارهم بالطريقة العشوائية. وقام الباحثون بتصميم الاستبيان وتكون من (22) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات (الاجتماعي، التكنولوجي، الثقافي). وتم استخدام الأساليب الاحصائية كالمتوسط الحسابي والانحراف المعياري، وتحليل التباين المتعدد (MANOVA)، ومعامل الارتباط بيرسون، ومعادلة كرونباخ ألفا، واختبار (Scheffe) للمقارنات البعدية، وتحليل التباين (ANOVA) للكشف عن الفروق في الأداة ككل. وقد أظهرت النتائج إلى أن دوافع الطلبة في استخدام مواقع التواصل الاجتماعي كان مرتفعاً في مجالي (التكنولوجي والثقافي) وكان متوسطاً في مجال (الاجتماعي)، كما أظهرت النتائج وجود فروق ظاهرية في جميع مجالات الدراسة تبعاً لمتغيرات (السنة الدراسية، مكان السكن، معدل استخدام الانترنت يومياً، المساق). الكلمات المفتاحية: مواقع التواصل الاجتماعي، فيسبوك، الثقافة الرياضية، كرة السلة، كرة القدم. Abstract This study aimed to identify role of the social media in spreading the sports culture among students enrolled in the basketball and soccer courses. Another purpose of the study was to identify students' motivation of using social media. We aimed to explore whether significant diffrernces would exist according to (academic year، residence place، the rate of internet consumption per day، and course). Study sample consisted of two hundred students (n= 200) from the factuly of physical education at Yarmouk unviersity who were selected randomly.The researchers developed a questionnaire that consisted (22) items distributed among three domains (social، technological، and cultural). The mean، Standard Deviation and multivariate of analysis (MANOVA)، Pearson correlation coefficient، Cronbach's alpha equation، Test (Scheffe) comparisons posteriori، Analysis of variance (ANOVA) to detect differences in the tool as a whole were used to analyze the data. Study results showed that students' motivation of using social media were high in the field of technology and culture whereas medium level was achieved regarding social domain. Additionally، significant differernces existed across all study variables (academic year، residence place، the rate of internet consumption per day، and course). Key Words: Social Media، Facebook، Sports Culture، Basketball، Soccer.en_US
dc.subjectالكلمات المفتاحية: مواقع التواصل الاجتماعي، فيسبوك، الثقافة الرياضية، كرة السلة، كرة القدم.en_US
dc.titleدور مواقع التواصل الاجتماعي في نشر الثقافة الرياضية لدى طلبة مساقي كرة السلة وكرة القدم بجامعة اليرموكen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:مج26، عدد 3 لسنة 2020



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.