الكلمات المفتاحية: الإدراك الحس-الحركي، التغذية الراجعة، الإنقاذ المائي.
Issue Date:
27-Jun-2019
Abstract:
ملخص
هدفت هذه الدراسة التعرف على أثر التغذية الراجعة على متغيرات الإدراك الحس-حركي لدى السباحين المتقدمين للحصول على رخصة الإنقاذ المائي من مركز إعداد القيادات الشبابية، وتكونت عينت الدراسة من (20) طالباً من الطلبة الراغبين في التقدم للحصور على رخصة الإنقاذ المائي من مركز إعداد القيادات الشبابية والتابعة لوزارة الرياضة والشباب الأردنية، حيث تم اجراء الدراسة في مسبح كلية علوم الرياضة جامعة مؤتة، حيث استخدم الباحث المنهج شبة التجريبي، وتم تطبيق اختبارات الإدراك الحس-حركي للمسافة والزمن، حيث أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين القياسين القبلي والبعدي ولصالح القياس البعدي، وبمستوى خطأ الاحساس الحركي بالزمن والمسافة والجهد المدرك (الشدة) لدى افراد عينة الدراسة، حيث ان خطا الإدراك الحس-حركي بعد تقديم التغذية الراجعة قد أصبح اقل لدى افراد عينة الدراسة، كما أظهرت النتائج فروق غير دالة احصائياً للمتوسطات الحسابية لسباحة الزحف على البطن لمسافة 25م (27.15) وبانحراف معياري بلغ (0.92) وجاء المتوسط الحسابي ل سباحة الزحف على البطن 100م (2.12) وبانحراف معياري بلغ(4.01)، وقد أوصى الباحث باستخدام أساليب التغذية الراجعة ودمجها مع أساليب الإدراك الحس-الحركي لما لها من أهمية في الإنجاز.
الكلمات المفتاحية: الإدراك الحس-الحركي، التغذية الراجعة، الإنقاذ المائي.
Abstract
This study aimed at identifying the impact of feedback on the variables of sensory-motor perception among the swimmers applying for the license of water rescue from the Center of Youth Leadership Preparation. The study sample consisted of (20) students of those willing to obtain the license of water rescue from the Center of preparing Youth Leadership belonging to the Jordanian Ministry of Youth and Sports. The researcher used the semi-experimental approach in applying the sensory-motor perception tests for distance and time. The study results showed that there are statistically significant differences between the pre and post-measurement in favor of the post-measurement as well as differences in the level of sensory-motor error regarding time, distance and perceived effort (intensity) among the study sample individuals, where the sensory-motor perception error reduced after providing the feedback to the study sample individuals. The results also showed that there are non-statistically significant differences for the means of belly crawling swimming for 25 meters with a mean of (27.15) and a standard deviation of (0.92), while the mean of belly crawling swimming for 100 meters was (2.12) and a standard deviation of (4.01). The researcher recommended of using the methods of feedback and integrating them with sensory-motor methods due to their positive impact on performance.
Key words: sensory-motor perception, feedback, water rescue.