DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/2097
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorعمر موسى الحسن عمر-
dc.date.accessioned2021-05-06T13:35:34Z-
dc.date.available2021-05-06T13:35:34Z-
dc.date.issued2019-10-01-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/2097-
dc.description.abstractملخص تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على معوقات تدريس الحاسوب المتعلقة بكل من الأجهزة والبرمجيات التعليمية والبيئة المدرسة والصفية وتأثير متغير التخصص في المدارس الثانوية بولاية الخرطوم من وجهة نظر معلمي الحاسوب ومعلماته. واتبعت الدراسة المنهج الوصفي، وبلغ مجتمع الدراسة (926) للعام الدراسي (2018/2019م)، وطبق الباحث استبانة تم توزيعها إلكترونياً وورقياً على عينة عشوائية بسيطة بلغ حجمها (187) معلماً ومعلمة بنسبة (20%) من المجتمع الأصلي، وأظهرت نتائج الدراسة وجود معوقات متعلقة بكل من: الأجهزة حيث تمثلت في عدم مطابقة مواصفات الأجهزة للتعامل مع بعض التطبيقات الحاسوبية، وكثرة أعطالها، وغياب الصيانة الدورية لها، ومعوقات متعلقة بالبرمجيات التعليمية، البيئة المدرسية، والبيئة الصفية. وأظهرت الدراسة وجود فروق في آراء المعلمين والمعلمات في تدريس الحاسوب لصالح من تخصصهم حاسوب. وأوصت الدراسة وزارة التربية والتعليم لتقديم الدعم اللازم لإزالة المعوقات المادية والبشرية، وعقد دورات لمديري المدارس في كيفية تقديم الدعم المادي والفني لتهيئة البيئة المدرسية والصفية. الكلمات المفتاحية: تدريس، الحاسوب، المعوقات، المدارس الثانوية. Abstract This study aims at identifying the obstacles facing the teaching of the computer curriculum relating to devices, educational software, and school and classroom environment and specialization impact in secondary schools in Khartoum state through the perceptions of teachers. The study followed descriptive method in which a questionnaire was administered to a random sample of 187 subjects, representing (20%) of the total study population selected from total population (926) in the academic year (2018/2019). The findings of the study showed the existence of some obstacles relating to the computer equipment such the frequent of malfunction of these the high degree of disability related to the devices as in some of the computer applications, as well as the large number of damages, the lack of periodic maintenance of educational software, and the school and classroom environment. Furthermore, the results of the study showed significant differences between the teachers’ views of on the teaching of computer science in favor of the teachers specialized in the teaching of the computer studies. The study recommends that Ministry of Education should provide the necessary support to eliminate the physical and human obstacles, and offering training sessions to the schools principals on the ways to provide material and technical support in the school and the classroom environment. Keywords: teaching, computer, obstacles, secondary schools.en_US
dc.subjectالكلمات المفتاحية: تدريس، الحاسوب، المعوقات، المدارس الثانوية.en_US
dc.titleمعوقات تدريس الحاسوب في المدارس الثانوية بولاية الخرطومen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:مج26، عدد 3 لسنة 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
(11) عمر موسى معوقات تدريس الحاسوب في المدارس.pdf745.06 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.