الكلمات الدلالية: الرسول محمد؛ الصورة؛ الشعر الغربي؛ المقارنة.
Issue Date:
10-Nov-2019
Abstract:
ملخص
تهدف هذه الدراسة إلى الوقوف على مصدر من مصادر تكوين صورة الرسول محمد ودين الإسلام لدى الأوروبيين وسواهم من الغربيين، وهو المصدر الأدبي؛ بغية الإسهام في نقل الصورة الحقيقية لرسول الإسلام ودعوته، ومحاولة للإسهام في هدم الوعي المعرفي المشوَّه للإسلام ورسوله وأتباعه، وتغييره قدر المستطاع.
ولتحقيق هذه الغاية، فإن الدراسة قد اهتمت بعرض الصورة المثلى للرسول محمد الحقيقية المشرقة كما وردت عند عدد من عظماء الشعر الغربي والأوروبي، أمثال: بوشكين، وغوته، وكولوريدج، ولوركا، وفيكتور هيجو، وريلكه، من خلال مقارنة هذه الصورة ومقابلتها بالصورة النمطية المشوهة، وانتهت الدراسة إلى أهمية تحديد مصادر التكوين المعرفي للآخر بالإسلام ورسوله، ووجوب العمل على تصحيحها، وكشف الزور والبهتان والخطأ الذي لاقته منذ فجر الدعوة وحتى يومنا.
الكلمات الدلالية: الرسول محمد؛ الصورة؛ الشعر الغربي؛ المقارنة.
The perfect Image of the Prophet Muhammad in the Western poetry: An analytic and comparative study
Abstract
The study aims to investigate literature as a source of forming the perfect image of the prophet Muhammad (pbuh) and Islam as seen by the Europeans and Westerners in general. The study attempts to convey the true image of the prophet Muhammad (pbuh) and his message to change and correct the distorted image of Islam, the prophet Muhammad (pbuh), and his followers.
To achieve this goal, the study highlights the other image of prophet Muhammad (pbuh) which is a pure and shining one as it was presented by great Western poets like Pushkin, Goethe, Coleridge, Rilke, Hugo, Bunin and Lorca. This image is explored by comparing and contrasting the true image with the stereotypical and distorted one. The study concludes that the sources of knowledge about Islam and the prophet Muhammad (pbuh) are to be correctly determined. Also, these sources must be corrected; and their falsification and distortion must be disclosed.