Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/123456789/2042
Full metadata record
DC Field
Value
Language
dc.contributor.author
نزار عطاالله صالح
-
dc.contributor.author
محمد طاهر عزام
-
dc.date.accessioned
2020-12-07T11:32:36Z
-
dc.date.available
2020-12-07T11:32:36Z
-
dc.date.issued
2019-09-22
-
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/123456789/2042
-
dc.description.abstract
ملخص
يهدف هذا البحث إلى تجلية موقف إمامين من أئمة التفسير –الطبري والرازي- من الآيات القرآنية الموهمة للتشبيه، فأحصى الباحثان هذه الآيات، وصنفاها تصنيفاً موضوعياً، فانتظم البحث في ثلاثة مباحث: الأول: هو الآيات القرآنية الموهمة للجهة، والثاني: هو الآيات القرآنية الموهمة للجسمية، والثالث: هو الآيات القرآنية الموهمة للجارحة. وقد عمد الباحثان إلى تتبع أقوال الطبري والرازي في تفسير هذه الآيات، ثم قاما بتحليلها، وإجراء الموازنة بين الطبري والرازي، فانتهى البحث إلى جملة من النتائج منها: أن الطبري كان في الغالب مؤولاً، وأن طريقة المتكلمين في الاستدلال – مع وعورتها- كانت أمتن وأمكن.
The commentators ’position on the illusory Qur’an verses for the simile - Al-Tabari and Al-Razi as a model -
Abstract
This research aims to illustrate the attitudes of two great Tafsir scholars: Al-Tabari and Al-Razi towards Quranic verses that may be considered illusive to imaging of Almighty Allah. The authors gathered these verses and objectively categorized them. The research was organized into three main sections: Those Quranic verses that may be illusive to existence in some direction, those that are illusive to embodying, and those that are illusive to possessing organs. The authors followed the sayings of Al-Tabari and Al-Razi in these verses, analyzed them and compared between these sayings. The research concluded to a number of findings. One of these was that Al-Tabari was interpreting most of the time (not taking the apparent meaning). However, the utters approach – with its ruggedness – was more solid and sound.
en_US
dc.subject
-
en_US
dc.title
موقف المفسرين من الآيات القرآنية الموهمة للتشبيه -الطبري والرازي أنموذجاً-