DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/2005
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorحمدي أبو جراد-
dc.date.accessioned2020-10-26T09:20:12Z-
dc.date.available2020-10-26T09:20:12Z-
dc.date.issued2019-04-25-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/2005-
dc.description.abstractملخص هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على تقديرات الطلبة للممارسات التدريسية لأعضاء هيئة التدريس بجامعة القدس المفتوحة، ومدى اختلاف تلك التقديرات تبعاً لاختلاف جنس الطالب، ومستواه الدراسي، والكلية التي ينتمي إليها. ولتحقيق أهداف الدراسة تم بناء مقياس لقياس تقديرات الطلبة لأداء أعضاء الهيئة التدريسية، وتكون المقياس من (28) فقرة مدرجة على سلم خماسي، وطبق المقياس على عينة من طلبة الجامعة بلغ حجمها (197) طالباً وطالبة، وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن جميع تقديرات الطلبة لأداء أعضاء الهيئة التدريسية كانت عالية على جميع مجالات المقياس، كما أظهرت عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقديراتهم تعزى لمتغيرات: الجنس، والمستوى الدراسي، والكلية. وأوصت الدراسة باعتماد تقديرات الطلبة كأحد معايير تقويم عضو الهيئة التدريسية بالجامعة. الكلمات المفتاحية: تقديرات الطلبة، أعضاء الهيئة التدريسية، تقييم الطلبة، الأداء التدريسي، فاعلية التدريس. Abstract The aim of this study is identifying students' ratings of the teaching practices of the tutoring staff at Al-Quds Open University,and the extent to which they differ according to the gender of the student, his level of study, and the college to which he belongs. To achieve the objectives of the study, a scale was constructed to measure students' assessment of the performance of the faculty members. The scale consisted of (28) items distributed on a five-point scale. The scale was implemented on a sample of (197 male and female) university students. The results of the study demonstrated that all the students' ratings of the performance of the faculty members were high on all the fields of the scale.Also, there were no statistically significant differences in their estimates due to the variables: gender, and level of education. The study recommended the adoption of students' assessments as one of the evaluation criteria for the teaching staff of the university. Keywords: Student Ratings, Tutoring Staff, Students Evaluation, Teaching Performance, Teaching Effectivenessen_US
dc.subjectالكلمات المفتاحية: تقديرات الطلبة، أعضاء الهيئة التدريسية، تقييم الطلبة، الأداء التدريسي، فاعلية التدريس.en_US
dc.titleتقديرات الطلبة للممارسات التدريسية لأعضاء هيئة التدريس بجامعة القدس المفتوحةen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:مج26، عدد 2 لسنة 2020



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.