DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1999
Title: مستوى وعي طلبة الجامعات الأردنية بالتربية الإعلامية في ضوء بعض المتغيرات
Authors: أحمد الخزاعلة
Keywords: الكلمات المفتاحيّة: طلبة الجامعات الأردنية، التربية الإعلامية.
Issue Date: 25-Aug-2019
Abstract: ملخص هدفت الدّراسة الحالية التّعرف إلى مستوى وعي طلبة الجامعات الأردنية بالتربية الإعلامية في ضوء بعض المتغيرات. ولتحقيق أهداف الدّراسة جرى اختيار عينة مكونة من (2361) طالبًا وطالبة ممن يدرسون في الجامعات الأردنيّة (اليرموك، آل البيت، الهاشمية)، وتم اختيارهم بالطريقة الطبقية، من مجتمع الدّراسة البالغ عددهم (53240) طالبًا وطالبة. واستخدم الباحث المنهج الوصفي، حيث صُمم أداة الدّراسة واشتملت على ثلاثة مجالات: المجال المعرفي وتضمن (10) فقرات، والمجال المهاري (10) فقرات، والمجال الوجداني (8) فقرات، وجرى التأكد من صدقها وثباتها. حيث توصلت نتائج الدّراسة إلى أنّ مستوى وعي طلبة الجامعات الأردنية بالتربية الإعلامية في ضوء بعض المتغيرات كانت بصورة عامة بدرجة متوسطة، وأظهرت نتائج الدّراسة أيضًا عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05>a) تعزى لمتغير الجنس، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a =0.05) تعزى لمتغير الكلية ولصالح الكليات العلمية، وكذلك لصالح طلبة السنة الرابعة. الكلمات المفتاحيّة: طلبة الجامعات الأردنية، التربية الإعلامية. Abstract This study aimed at identifying the Jordanian university students’ level of awareness in media education in light of some variables. A sample of (2361) male and female students studying in the Jordanian universities and were randomly selected from (Yarmouk University, Al al-Bayt University, Al-Hashimiya University). The study society consisted of (53240) students. The researcher used the descriptive method, he designed the study tool which included three fields: the cognitive field (10),the skillfulness field (10 items) The results of the study showed that there was، awareness of Jordanian university students in media education was generally moderate, findings revealed that there were no statistically significant differences at the level of (0.05> a) due to gender variable. There was a statistically significant difference at the level of (a = 0.05) attributed to the college variable in favor of scientific colleges and fourth year students. Keywords: Jordanian University Students، Media Education.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1999
Appears in Collections:مج26، عدد 2 لسنة 2020



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.