Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/123456789/1949
Full metadata record
DC Field
Value
Language
dc.contributor.author
ممدوح الزيادات
-
dc.date.accessioned
2020-06-21T08:27:42Z
-
dc.date.available
2020-06-21T08:27:42Z
-
dc.date.issued
2018-12-30
-
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/123456789/1949
-
dc.description.abstract
ملخص
تهدف هذه الدراسة الى التعرف على البيئة المادية وأثرها في بناء الصورة الذهنية من وجهة نظر العملاء، إذ تضمنت متغيرين: الأول تمثل بالبيئة المادية بأبعادها (الداخلية والخارجية) والثاني تمثل في بناء الصورة الذهنية. تم اختيار عينة ميسرة بلغ حجمها (400) عميلا لبنك الإسكان ولغايات جمع البيانات تم تصميم استبانة وتوزيعها على افراد مجتمع الدراسة. وتم استخدام الأساليب الإحصائية الملائمة لاختبار الفرضية الرئيسة والفرضيات الفرعية باعتماد معامل الانحدار المتعدد. وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج كان أهمها: وجود علاقة تأثيرية ذات دلالة إحصائية بين المتغير المستقل والمتمثل بالبيئة المادية بعناصرها (الخارجية والداخلية) وبين المتغير التابع وهو بناء الصورة الذهنية لدى العملاء، حيث فسرت ما نسبته (0.567) من التباين في بناء الصورة الذهنية لدى العملاء. وقد أوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات منها زيادة الاهتمام بالبيئتين الداخلية والخارجية لبنك الإسكان والعمل على إيجاد وسائل إضاءة كافية على النوافذ والساحات الخارجية وتوفير المزيد من اللوحات الإرشادية الواضحة، والملصقات، والآرمات.
مفتاح الكلمات: البيئة المادية، الصورة الذهنية، بنك الإسكان.
Abstract
The study aims at identifying the physical environment and its impact on forming image from the point of view of the Housing Bank customers. The research includes two variables; the first representing the physical environment with its internal and external dimensions, and the second representing forming image. A random sample of 400 clients of the Housing Bank was selected. To collect the primary data, a questionnaire was designed and distributed to respondents. Regression analysis was used to test the main hypothesis and sub-hypotheses by using the multiple regression coefficient.
The study’s most important results found that there is a statistical significant relationship between the independent variable represented in both the external and internal physical environment with the dependent variable which is forming image among customers where it interpreted (0.567) of the variation between customers in forming the image. The study proposes a number of recommendations; paying more attention to both the external as well as internal environments of the Housing Bank and making sure to provide sufficient lighting on windows and outside areas and the provision of clearer signs, posters in the customer service areas.
Key words: physical environment, image, Housing Bank.
en_US
dc.subject
مفتاح الكلمات: البيئة المادية، الصورة الذهنية، بنك الإسكان.
en_US
dc.title
البيئة المادية وأثرها في بناء الصورة الذهنية: دراسة ميدانية من وجهة نظر عملاء بنك الإسكان