DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1947
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorعمر محمود ربابعة-
dc.date.accessioned2020-06-21T08:25:18Z-
dc.date.available2020-06-21T08:25:18Z-
dc.date.issued2018-12-30-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/1947-
dc.description.abstractملخص هدفت هذه الدراسة للكشف عن الممارسات التربوية لدى أعضاء هيئة التدريس في كليات التربية في الجامعات الخاصة في إقليم الشمال بالأردن من وجهة نظرهم. ولتحقيق هدف الدراسة قام الباحث بتطوير استبانة تضمنت (28) فقرة تم تطبيقها على عينة قوامها (25) من أعضاء هيئة التدريس (ذكور, إناث). وقد توصلت الدراسة إلى أن مستوى الممارسات التربوية لدى أفراد عينة الدراسة جاءت بدرجة مرتفعة, بمتوسط حسابي (4,18) وانحراف معياري (0,64), وأظهرت نتائج الدراسة أيضا عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α = 0.05) بين المتوسطات الحسابية لتقديرات أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغيرات الدراسة. وقد تضمنت الدراسة توصيات منها, عقد مجموعة من اللقاءات والاجتماعات بين أعضاء هيئة التدريس أنفسهم لتبادل الخبرات وتعزيز الممارسات الإيجابية الصادرة عنهم. وعقد دورات تدريبية لأعضاء هيئة التدريس وخصوصا الجدد منهم, لترشدهم إلى أهم الممارسات الإيجابية التي يجب التقيد بها داخل الجامعات. الكلمات المفتاحية: الممارسات التربوية, أعضاء هيئة التدريس, الجامعات الخاصة. Abstract This study aimed at identifying the educational practices among faculty members in Education Faculty at Private Universities in the North region in Jordan from their perspective. To achieve the objective of the study, the two researchers developed a questionnaire that included the (29) items have been applied to a sample of (25) male and female faculty members. The study found that the level of educational practices in the sample of the study was high, with an average of (4.18) and a standard deviation of (0.64). The results of the study also showed no significant differences at the level of (α = 0.05) among the arithmetical averages for the estimates of the individuals of the study sample attributed to the study variables. The study included recommendations such as; holding meetings between faculty members themselves to share experiences and promote their positive practices, and conducting training courses for faculty members, especially new members to guide them to the most important positive practices that must be adhered inside the university. Keywords: Educational practices, faculty members, private universities.en_US
dc.subjectالكلمات المفتاحية: الممارسات التربوية, أعضاء هيئة التدريس, الجامعات الخاصة.en_US
dc.titleدرجة الممارسات التربوية لدى أعضاء هيئة التدريس في كليات التربية في الجامعات الخاصة في إقليم الشمال بالأردن من وجهة نظرهمen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:مج25، عدد 4 لسنة 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
(5) عمر ربابعة درجة الممارسات التربوية.pdf541.4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.