DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | إياد طه الرواشدة | - |
dc.date.accessioned | 2020-06-21T08:21:22Z | - |
dc.date.available | 2020-06-21T08:21:22Z | - |
dc.date.issued | 2019-03-25 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/1944 | - |
dc.description.abstract | ملخص
هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر الثقافة التنظيمية في الانتماء التنظيمي في شركات الاتصالات الأردنية. ولتحقيق أهداف الدراسة؛ تمّ تطوير استبانة؛ لغرض جمع البيانات. وتكوّن مجتمع الدراسة من كافة الأفراد العاملين الذين يحتلون المراكز الإدارية العليا والوسطى من مديرين ورؤساء أقسام ومساعديهم والبالغ عددهم (600) فردًا في شركات الاتصالات الأردنية، ووُزّعت الاستبانة على عينة تم اختيارها عشوائيا، بلغت (270) مفردة، ومثّلت ما نسبته (43%) من مجتمع الدراسة، وتمّ استعادة (239) استبانة؛ أي ما نسبته (88.5%) من مجموع الاستبانات الموزعة. تمّ استخدام الرزمة الإحصائيّة للعلوم الاجتماعية (Spss.17)؛ لإيجاد المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، وتحليل الانحدار المتعدد والاحصاء الوصفي والاستدلالي, وتوصلت الدراسة إلى نتائج أهمها: إنّ تصورات المبحوثين لفقرات أبعاد المتغير المستقل الثقافة التنظيمية بأبعاده قد جاءت مرتفعة, وإن مستوى الانتماء التنظيمي لدى العاملين في شركات الاتصالات الأردنية من وجهة نظر المبحوثين قد جاءت بدرجة مرتفعة, وهنالك أثر ذو دلالة إحصائية للثقافة التنظيمية (المعتقدات التنظيمية و التوقعات التنظيمية) في الانتماء التنظيمي ككل وأبعادها بصورة منفردة كل على حده (الانتماء الاستمراري، الانتماء المعنوي، الانتماء التلاحمي).
توصلت الدراسة إلى عدد من التوصيات، من أهمها: عقد دورات وندوات تدريبية وورش عمل حول الثقافة التنظيمية والانتماء التنظيمي، العمل على خلق مناخ تنظيمي ايجابي يشجع الإبداع والإنتاجية ويعزز مستويات الانتماء التنظيمي.
الكلمات المفتاحية: الثقافة التنظيمية، الانتماء التنظيمي، شركات الاتصالات الأردنية.
Abstract
The study aimed at identifying organizational culture and its impact on organizational affiliation: a field study in the Jordanian telecommunications companies. To achieve the objectives of the study, a questionnaire was developed for the purpose of data collection. The study population consists of all the individuals who occupy the top and middle level management centers of the directors and heads of departments and thier assistants of (600) individuals in the Jordanian telecommunication companies, and the questionnaire was distributed on a sample selected randomly, it was (270) single, and represented a rate (43%) of the study population, (239) questionnaires were restored; with a rate of (88.5%) of the total a questionnaires.
The study used Statistical Package for Social Sciences (Spss.17); to find the arithmetic means, standard deviations، and multiple regression analysis. The study found a set of results، including:The perceptions of the respondents to the paragraphs of the independent variable, Organizational Culture came high.The Perceptions of the respondents on the Organizational Affiliation came high.There were significant effect of Application of organizational culture (organizational beliefs, organizational expectations) on the organizational affiliation (continuing affiliation, moral affiliation, cohesive affiliation).
The study concluded a number of recommendations including: Conducting training courses seminars and workshops on organizational culture and organizational affiliation, To create a positive regulatory environment that encourages creativity, productivity and enhances levels of organizational affiliation.
Key words: Organizational Culture, Organizational Affiliation, Jordanian Telecommunications Companies. | en_US |
dc.subject | الكلمات المفتاحية: الثقافة التنظيمية، الانتماء التنظيمي، شركات الاتصالات الأردنية. | en_US |
dc.title | الثقافة التنظيمية وأثرها في الانتماء التنظيمي -دراسة ميدانية في شركات الاتصالات الأردنية - | en_US |
dc.type | Other | en_US |
Appears in Collections: | مج25، عدد 4 لسنة 2019
|