DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1890
Title: الاستخدامات الإيجابية لدى طلبة المدارس الثانوية في تربية قصبة المفرق للفيسبوك من وجهة نظرهم
Authors: كوثر شديفات
تيسير الخوالدة
Keywords: الكلمات المفتاحية: الاستخدامات الإيجابية، الفيسبوك، طلبة المدارس.
Issue Date: 25-Nov-2018
Abstract: ملخص هدفت الدراسة التعرف إلى الاستخدامات الإيجابية لدى طلبة المدارس الثانوية في تربية قصبة المفرق للفيسبوك Facebook)) من وجهة نظرهم، وعلاقة ذلك ببعض المتغيرات وهي: الجنس، والصف، ومكان السكن. تكونت عينة الدراسة من (200) طالب وطالبة، تم اختيارهم بالطريقة الطبقية العشوائية، واستخدم الباحثان استبانة لقياس درجة الاستخدامات الإيجابية تكونت من (28) فقرة. أظهرت نتائج الدراسة إلى أن درجة الاستخدامات الإيجابية لدى طلبة المدارس الثانوية في تربية قصبة المفرق للفيسبوك من وجهة نظرهم كانت متوسطة، كما وأظهرت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الاستخدامات الإيجابية للفيسبوك تعزى لمتغير الجنس لصالح الذكور، وعدم وجود فروق تعزى لمتغيري الصف، ومكان السكن. وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات أهمها: اهتمام المدرسة بتثقيف الطلبة وتوجيهم نحو الاستخدامات الإيجابية للفيسبوك، وتحذيرهم من سلبياته. الكلمات المفتاحية: الاستخدامات الإيجابية، الفيسبوك، طلبة المدارس. Abstract This study aimed at identifying the positive use of the Facebook by the secondary stage students, as viewed by them, and the relationship of this use to certain variables, namely: gender, grade and residence. The sample consisted of (200) male and female students, who were chosen by the stratified random method. The researchers applied the questionnaire to measure the positive use degree, which consisted of (28) items. The pertinent statistical methods were applied for data analysis. The results showed that the positive use degree of the Facebook by the secondary stage students, as viewed by them, was medium. The results also showed statistically significant differences ascribed to the gender variable, in favor of the males. Meanwhile, there were no differences ascribed to the grade and place of residence variables. Based on the study results, the researchers presented a number of recommendations. The most important were: schools should place more attention to educate students and direct them about the positive uses of the Facebook, and alert them about its negative effects. Keywords: positive use, Facebook, school students.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1890
Appears in Collections:مج25، عدد 3 لسنة 2019



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.