Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/123456789/1862
Full metadata record
DC Field
Value
Language
dc.contributor.author
هالة كمال
-
dc.date.accessioned
2019-11-24T08:18:15Z
-
dc.date.available
2019-11-24T08:18:15Z
-
dc.date.issued
2018-06-28
-
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/123456789/1862
-
dc.description.abstract
Abstract
The present study examines the relation between achievement goal orientations and psychological well-being and whether gender moderates this relation. Asimple random sample of five hundred and eighty second-year university students (187 males and 393 females) responded to two scales (Achievement goal orientations scale, Psychological well-being scale). Results showed that students’ achievement goal orientations could be discriminated along three dimensions: mastery goal, performance-approach goal and performance-avoidance goal. The effect of the AGO on psychological well-being was moderated by gender. Finally, When the students of the current study sample were divided into seven groups; the unidirectional variance analysis showed that students with profile (high mastery / high performance) were the highest students in the level of PWB.
Keywords: Achievement goal orientations; Psychological well-being; Gender.
الملخص
تبحث هذه الدراسة العلاقة بين توجهات هدف الإنجاز وجودة الحياة النفسية وما إذا كان النوع يتوسط هذه العلاقة. أجابت عينة عشوائية بسيطة مكونة من 580 طالباً جامعيا من مستوى السنة الثانية (187 ذكور، و393 إناث) على مقياسين (مقياس توجهات هدف الإنجاز، ومقياس جودة الحياة النفسية). وأظهرت النتائج أنه يمكن تمييز ثلاثة أبعاد لتوجهات هدف الإنجاز لدى الطلاب هي هدف الإتقان، هدف الأداء-إقدام وهدف الأداء-إحجام. كما اتضح اختلاف تأثير توجهات هدف الإنجاز في جودة الحياة النفسية باختلاف النوع. وأخيراً، عندما تم تقسيم طلاب عينة الدراسة الحالية إلى سبع مجموعات؛ أظهر تحليل التباين أحادي الاتجاه أن الطلاب ذوي الطابع الشخصي (مرتفع إتقان / مرتفع أداء-إقدام) كانوا أعلى الطلاب في جودة الحياة النفسية.
الكلمات المفتاحية: توجهات هدف الإنجاز جودة الحياة النفسية؛ النوع.