DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1858
Title: القيادة الراعية لدى مديري المدارس الخاصة في محافظة العاصمة عمان وعلاقتها باندماج المعلمين في العمل
Authors: معين نصراوين
عادل حسونة
رانيا دحابرة
Keywords: الكلمات المفتاحية: القيادة الراعية، الاندماج بالعمل، المدارس الخاصة، التعليم في الأردن
Issue Date: 28-Jun-2018
Abstract: الملخص هدفت هذه الدراسة إلى تعرف درجة ممارسة مديري المدارس الخاصة في محافظة العاصمة عمان للقيادة الراعية وعلاقتها باندماج المعلمين بالعمل. تكون مجتمع الدراسة من جميع معلمي ومعلمات القطاع الخاص في محافظة العاصمة عمان والبالغ عددهم (693) معلم ومعلمة، وتكونت عينة الدراسة من (200) معلم ومعلمة تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة في العام الدراسي (2017/2018). ولتحقيق أهداف هذه الدراسة تم استخدام استبانتين الأولى: احتوت على مقياسين، القيادة الراعية وتكونت من (59) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات: (الأمور النفسية، بيئة العمل، الجوانب الإدارية)، والثانية استبانة الاندماج بالعمل تكونت من (17) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات: (الحيوية، التفاني، الانغماس). أظهرت نتائج الدراسة أن درجة ممارسة مديري المدارس الخاصة في محافظة العاصمة عمان للقيادة الراعية من وجهة نظر المعلمين كانت مرتفعة، كما أظهرت نتائج الدراسة أن درجة اندماج معلمي المدارس الخاصة في محافظة العاصمة عمان بالعمل من وجهة نظرهم كانت مرتفعة، كما أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائياً بين درجة ممارسة مديري المدارس للقيادة الراعية واندماج المعلمين بالعمل في المدارس الخاصة في محافظة العاصمة عمان. وأوصت الدراسة بتعميم تجربة المدارس الخاصة للقيادة الراعية في محافظة العاصمة عمان للمدارس الأخرى وتشجيع مديري المدارس على ممارسة القيادة الراعية في مدارسهم. الكلمات المفتاحية: القيادة الراعية، الاندماج بالعمل، المدارس الخاصة، التعليم في الأردن ABSTRACT THE DEGREE OF PRACITISING CARING LEADERSHIP BY PRIVATE SCHOOL PRINCIPALS IN THE GOVERNATE OF AMMAN AND ITS RELATION TO TEACHERS’ JOB ENGAGEMENT This study aimed at identifying the Degree of practising Caring Leadership by private school principals in the governorate of Amman and its relation to teachers’ job engagement. The study population consisted of (693) teachers and teachers of the private sector in Madaba Governorate. The study sample consisted of (200) teachers, teachers were selected in the simple random way during the academic year (2017/2018). In order to achieve the objectives of this study, a questionnaire was translated into two measures. The first measure is related to the caring leadership. It consists of (59) paragraphs divided into three areas: psychological matters, work environment, administrative aspects. The second questionnaire, Divided into three areas: (vitality, dedication, indulgences). After the analysis of statistical data, the results of the study showed that was high, and the results of the study that the degree of teachers’ job involvement of private schools in the governate of Madaba from their point of view was high.There the degree of practice of private school principals in the governate of Madaba for the caring leadership from the point of view of teachers is significant correlation between the degree of principals' practice of caring leadership and in teachers’ job engagement. Keywords: Caring Leadership, Job Engagement, Private Schools, Education in Jordan.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1858
Appears in Collections:مج25، عدد 2 لسنة 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
معين نصراوي.pdf7.15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.