الكلمات المفتاحية: الألعاب الصغيرة -القدرات العقلية -الإعاقات العقلية.
Issue Date:
21-Oct-2018
Abstract:
الملخص
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور الألعاب الصغيرة في تنمية القدرات العقلية للمصابين بالتخلف العقلي البسيط، واستخدم الباحث منهج البحث العلمي الوصفي التحليلي الذي يلائم هدف الدراسة، ولتحقيق أهداف الدراسة تم بناء استبيان أعدت خصيصاً لهذه الدراسة من قبل الباحث كأداة لجمع البيانات، وتكونت عينه الدراسة من جميع مدرسي الطلبة ذوي الإعاقات العقلية في المراكز الحكومية والخاصة في محافظة الكرك والبالغ عددهم (41) مدرس وبنسبة (89.13%) من مجتمع الدراسة. وبعد التحليل الإحصائي توصلت الدراسة إلى أن دور الألعاب الصغيرة في تنمية القدرات العقلية للمصابين بالتخلف العقلي البسيط من وجهة نظر المدرسين يمثل درجة متوسطة كما أشارت النتائج إلى أن جميع المدرسين وبغض النظر عن مستواهم العلمي يتفقون على وجود دور للألعاب الصغيرة في تنمية القدرات العقلية لطلبتهم ذوي الإعاقات العقلية البسيطة بفروق غير دالة إحصائياً. كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلاله إحصائية فيما يتعلق بالفروق بين المدرسين تعزى لمتغير الخبرة العملية، أما فيما يتعلق بنتائج الدراسة بالنسبة للمتغير الاجتماعي، فقد أشارت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائياً لصالح الذكور. وقد أوصت الدراسة ضرورة أن أن يولي المسؤولين في المراكز المعنية بالألعاب الصغيرة
الكلمات المفتاحية: الألعاب الصغيرة -القدرات العقلية -الإعاقات العقلية.
ABSTRACT
Abilities of people with minor mental retardation. The researcher used the descriptive analytical scientific research methodology that fits the study objective. In order to reach the results, a questionnaire was prepared specifically for this study by the researcher as a data collection tool. The study consisted of all teachers of students with mental disabilities in the governmental and private centers in karak governorate which numbered (41) teachers and (89.13%) Of the study, community. after the statistical analysis the study found that the role of small games in the development of mental abilities of people with little mental retardation from the point of view of teachers represents a medium degree, and the results indicated that all teachers regardless of their scientific level are agree on the role of small games in the development of the mental abilities of students with minor mental disabilities, but without statistically significant differences. The results also indicated that there were no statistically significant differences in the differences among teachers due to the variable of practical Experience. As for the results of the study for the social variable the results indicated that there are statistically significant, differences in favor of males. The researcher recommended that it is important for the officials at the concerned centers to give great attention to small games.
Keywords: mental abilities - small games- mental disabilities.