DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1856
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorمعاذ مفلح الجراح-
dc.date.accessioned2019-11-24T08:08:19Z-
dc.date.available2019-11-24T08:08:19Z-
dc.date.issued2018-06-28-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/1856-
dc.description.abstractالملخص هدفت هذه الدراسة إلى استخدام الانحدار البسيط والمتعدد في تحديد بعض العوامل المؤثرة في تحصيل الطلبة في مبحث العلوم، تكونت عينة الدراسة من (405) طالبا وطالبة تم اختيارهم بالطريقة العشوائية العنقودية، استجابوا على أداه تتكون من ثلاثة أجزاء، الجزء الأول: وتضمن مقياس الذكاءات المتعددة لقياس ذكاء الطلبة، والجزء الثاني: وتضمن مقياس دافعية الطلبة نحو مادة العلوم, وأخيرا الجزء الثالث: وتضمن مقياس اتجاه الطلبة نحو مادة العلوم. أشارت نتائج الدراسة إلى أن درجة مساهمة متغير الدافعية في تفسير تباين درجات تحصيل الطلبة في مادة العلوم بلغت ما نسبته (55)%، في حين بلغت مساهمة متغير الذكاء ما نسبته (7)%، أما مساهمة متغير اتجاه الطلبة نحو مادة العلوم فقد بلغت ما نسبته (2)%، وأخيرا بلغت مساهمة متغير الجنس ما نسبته (1)%، وبذلك يكون التباين المفسر الذي قدمه كلا من المتغيرات (الدافعية، الذكاء، الاتجاه، الجنس) مجتمعه قد بلغ ما نسبته (65)%. Abstract The aim of this study was to use the simple and multiple regression in determining some factors affecting students' achievement in science, the study sample consisted of (405) male and female students who were selected in the manner of random cluster ,where they responded to a tool consists of three parts: the Part one: includes multiple intelligence scale to measure the intelligence of students, and the Part two: includes a measure of students motivation toward science, and the Part three: includes a measure of atittude of the students about science. The results indicated that the degree of motivation variable contribution in explaining the variation contrast student achievement vs. science amounted to 55%, where the variable contribution of intelligence accounted for 7%. While the variable contribution students atittude toward science has reached a rate of 2%, and Finally, the gender variable contribution amounted to 1 %, so that the contrast provided by the interpreter of both variables (motivation, intelligence, attitude, gender) all of them have reached a rate of 65%.en_US
dc.subject-en_US
dc.titleاستخدام الانحدار في تحديد بعض العوامل المؤثرة في تحصيل الطلبة في مبحث العلوم للصف العاشر الأساسيen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:مج25، عدد 2 لسنة 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
معاذ الجراح.pdf5.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.