DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1854
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorمسلم قاسم الشرفات-
dc.contributor.authorنوف عطا الله سايج-
dc.date.accessioned2019-11-24T08:05:40Z-
dc.date.available2019-11-24T08:05:40Z-
dc.date.issued2018-10-21-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/1854-
dc.description.abstractالملخص هدفت الدراسة تعرف درجة تفعيّل مجالس أولياء الأمور والمعلمين في مدارس تربية البادية الشمالية الشرقية من وجهة نظر أعضائها. وتكون مجتمع الدراسة من جميع أعضاء مجالس أولياء الأمور والمعلمين في مدارس تربية البادية الشمالية الشرقية والبالغ عددهم (1099) عضواً موزعين على (157) مدرسة. وقد تم اختيار عينة الدراسة بالطريقة الطبقية العشوائية، وتكونت من (135) عضواً من أعضاء مجالس أولياء الأمور والمعلمين في مدارس تربية البادية الشمالية الشرقية، وتم استخدم المنهج الوصفي المسحي لملاءَمته لطبيعة الدراسة، وخلُصت الدراسة إلى جملة من النتائج أهمُها: إن درجة تفعيّل مجالس أولياء الأمور والمعلمين في مدارس تربية البادية الشمالية الشرقية من وجهة نظر أعضائها جاءت بدرجة متوسطة. وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات وكان أهمها: أن يكون هناك فارق زمني أكبر بين الاجتماعات الشهرية لتسهيل استجابة المجلس لمثل هذه الاجتماعات عند الدعوة لها، وإشراك المجلس في وضع الخطة التطويرية للمدرسة، وتشكيل اللجان الفرعية لتنفيذ نشاطات المجلس. الكلمات المفتاحية: مجالس أولياء الأمور والمعلمين، إدارة المدرسة، أولياء الأمور، مدارس تربية البادية الشمالية الشرقية. Abstract The Assessment of the degree of Activating Parent Teachers' Councils in the Schools of North Eastern Badia District in Jordan from the Councils' Members Perspective. The aim of this study is to assess the degree of Activating Parent Teachers' Councils in the Schools of North Eastern Badia District in Jordan from the Councils' Members Perspective. The study sample consists of all members of Parent Teachers' Councils in the North Eastern Badia district (1099 member) distributed across (157) school. The sample was chosen according to stratified random bsampling method and it consisted of (135) members. The study adopted the descriptive survey method because of its appropriateness to the nature of the study. There were many outcomes of the study but the most significant ones are: the study shows that the perspective of the councils members on the degree of activating the Parent Teachers' Councils got a moderate degree. The study came up with many recommendations like: first, there has to be enough time between each meetings and the other encourage members to attend meetings and conferences, second, the council should be given the chance to participate in preparing the school developmental plans, and finally there has to be enough subcommittees to carry on the council activities Key words: parent teachers councils, school administration, parents, schools in North Eastern Badia District in Jordan.en_US
dc.subjectالكلمات المفتاحية: مجالس أولياء الأمور والمعلمين، إدارة المدرسة، أولياء الأمور، مدارس تربية البادية الشمالية الشرقية.en_US
dc.titleدرجة تفعيل مجالس أولياء الأمور والمعلمين في مدارس البادية الشمالية الشرقية من وجهة نظر أعضائها.en_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:مج25، عدد 2 لسنة 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مسلم الشرفات.pdf6.41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.