DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1852
Title: مدى اكتساب لاعبي كرة القدم لمهارات التفكير التأملي في جامعة اليرموك
Authors: محمد مقابلة
Keywords: الكلمات المفتاحية: لاعبي كرة القدم، التفكير التأملي، جامعة اليرموك.
Issue Date: 15-Aug-2018
Abstract: الملخص هدفت الدراسة التعرف إلى مدى اكتساب لاعبي كرة القدم لمهارات التفكير التأملي في جامعة اليرموك، وكذلك التعرف على أثر كل من متغيرات (الجنس، السنة الدراسية) في مستوى التفكير التأملي لديهم، وقد أستخدم الباحث المنهج الوصفي لجمع البيانات وتكونت عينة الدراسة من (106) طالب من كلية التربية الرياضية في جامعة اليرموك تم اختيارهم بالطريقة العشوائية، وأستخدم الباحث استبيان لقياس مستوى التفكير التأملي تكون من (24) فقرة موزعة على ثلاث مجالات (التفكير في الحدث، التفكير أثناء الحدث، التفكير بعد الحدث)، وأظهرت نتائج الدراسة على ﺣﺼـﻮل أﻓﺮاد اﻟﻌﻴﻨـﺔ ﻋﻠـﻰ مستوى مرتفع من التفكير التأملي على الاستبيان ككل، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تبعاً لمتغير (الجنس) وأظهرت أيضاً عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تبعاً لمتغير (السنة الدراسية)، ويوصي الباحث باستخدام اختبارات التفكير التأملي في مختلف المساقات النظرية والعملية لتطوير وتنمية المهارات العقلية على مختلف الألعاب الرياضية وعقد ورشات تدريبية للمعلمين لتدريبهم على التفكير التأملي وتوضيح دوره في تطوير العملية التعليمية. الكلمات المفتاحية: لاعبي كرة القدم، التفكير التأملي، جامعة اليرموك. The Extent of Meditation Acquisition of Soccer Players at Yarmouk University Abstract The study aimed to identify the extent of mediation acquisition of soccer players at Yarmouk University and to explore the effect of gender, academic year on meditation. The researcher used a descriptive method for data collection. Study sample consisted of 106 (n=106) students from the faculty of physical education at Yarmouk University who were selected randomly. The researcher used a questionnaire to measure the level of meditation that consisted of (24) items distributed over three domains (meditation about the event, meditation during the event, meditation after the event). The results of the study showed that the participants achieved a high level of meditation on the questionnaire as a whole. No significant differences in meditation levels were found regarding the gender or academic year. The researcher recommends applying meditation tests in different theoretical and practical courses for the purpose of improving mental skills in various sports. He also recommends providing training workshops for teachers regarding the meditation and its importance in teaching process. Keywords: Soccer Players, Meditation, Yarmouk University.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1852
Appears in Collections:مج25، عدد 2 لسنة 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
محمد مقابلة.pdf4.68 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.