الكلمات المفتاحية: النهايات، السرد، جيل التسعينيات.
Issue Date:
23-Jul-2018
Abstract:
الملخص
يهدف البحث إلى استقراء النهايات السردية في القصة القصيرة النسائية في الأردن، وبيان الخصوصية البنائية للنهاية السردية فيها، والوقوف على أهمِّ الملامحِ الفنيةِ والموضوعيةِ التي برزت في تجربة القاصة الأردنية، وفق منهج استقرائي تحليلي في نماذج مختارة، تكشف عن أشكالها الفنية، وتعدد مناحي الحداثة والتجريب في هذا النوع الأدبي، بتعدد الأبنية وتنوع الرؤى واستحداث طرائق السرد. إذ تعد النهاية الهدف من العمل الفني جميعه، كل العناصر القصصية تتضافر وتتعاون على خدمة هذا الركن لأنه هو الذي سيترك الأثر الأخير في نفس القارئ وهو الذي سيجعله يتمعن في الرسالة التي أراد المؤلف إيصالها إليه.
الكلمات المفتاحية: النهايات، السرد، جيل التسعينيات.
Abstract
This research aims to extrapolate the narrative ends in the short stories of feminism in Jordan, and show its significance of the end of narrative. In addition, it aims to identify the most important artistic and objective features that emerged in the experience of the Jordanian short stories. Based on andescriptive analytical method in selected models, revealing their artistic forms, and the multiplicity of aspects of modernity and experimentation in this genre. Also on the diversity of visions and the development of narrative methods. The conclusion is considered as the goal of all the artwork. All the elements of the story combine and cooperate together because it is the one who will leave the last impact on the reader, which will make him/ her look at the message that the author wanted to send.
Keywords: The conclusion, Narration, and The Nineties.