DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1841
Title: مستوى امـتلاك معلمي المرحلة الأساسية في مدارس مديرية التربية والتعليم لمنطقة اربد الثانية لأبعاد الذكاءات المتعددة وعلاقته بمستوى السعادة لديهم
Authors: قاسم الخزعلي
محمد أمين ملحم
محمود العجلوني
بلال بني حمد
Keywords: الكلمات المفتاحية: الذكاءات المتعددة، السعادة، معلم المرحلة الأساسية.
Issue Date: 10-May-2018
Abstract: الملخص هدفت الدراسة للتعرف على مستوى امتلاك معلمي المرحلة الأساسية في مدارس مديرية التربية والتعليم لمنطقة اربد الثانية لأبعاد الذكاءات المتعددة وعلاقته بمستوى السعادة لديهم. تكون مجتمع الدراسة من (946) معلماً ومعلمة اختيرت منهم عينة بلغت (256) معلماً ومعلمة بالطريقة العشوائية المتيسرة. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام مقياس مكنزي للذكاءات المتعددة، ومقياس أكسفورد للسعادة. أظهرت النتائج أن الذكاءات المتعددة لدى المعلمين جاءت بمستوى عالي ما عدا الذكاء اللغوي/ اللفظي. جاء مستوى السعادة لدى المعلمين بمستوى متوسط. توجد علاقة موجبة دالة إحصائياً بين تقديرات المعلمين على أبعاد الذكاء الموسيقي، والبينشخصي، والجسمي، واللفظي، والتصوري وبين تقديراتهم على مقياس السعادة ككل. عدم وجود علاقة دالة احصائياً بين الذكاء الطبيعي والسعادة ككل. وأوصت الدراسة بإشباع حاجات التقدير الذاتي والاحترام الاجتماعي وتشجيع ممارسة أنماط الذكاءات المتعددة من قبل معلمي المرحلة الأساسية مما يضفي مناخ انفعالي إيجابي بين المعلمين يشعرهم بالسعادة. الكلمات المفتاحية: الذكاءات المتعددة، السعادة، معلم المرحلة الأساسية. Abstract The study aimed to identify ownership level of the basic stage teachers in the second region schools of Irbid education directorate to the multiple intelligences dimensions and its relation to happiness level. The study population consists of )946( teachers where selected a sample of (256) teachers by the available random method. In order to achieve the study objectives, the McKenzie scale for multiple intelligences and the Oxford scale of happiness were used. The results showed that the teachers multiple intelligences came at a high level except linguistic/ verbal intelligence. Happiness level of teachers was at a medium level. There was statistically significant positive correlation between teachers’ estimations on the intelligence diminutions: musical, interpersonal, physical, verbal, and imaginative, and between their estimations on the whole happiness scale. There was no statistically significant correlation between the natural intelligence and happiness as a whole. The study recommended to satisfy the self-esteem needs and social respect, and encourage to practice the multiple intelligences patterns by the basic stage teachers, which gives positive emotional atmosphere among the teachers feeling them happy. Keywords: Multiple Intelligences, Happiness, Basic Stage Teacher.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1841
Appears in Collections:مج25، عدد 1 لسنة 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
قاسم الخزعلي.pdf6.81 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.