الكلمات المفتاحية: الاتصال الأكاديمي، الطلبة، أعضاء هيئة التدريس، المُعّيقات، جامعة.
Issue Date:
10-May-2018
Abstract:
الملخص
هدفت هذه الدراسة التعرُّف إلى درجة ممارسة الاتصال الأكاديمي بين الطلبة وأعضاء هيئة التدريس في جامعة عمان الأهلية، ومُعّيقات ذلك من وجهة نظر الطلبة في ضوء متغيرات: الجنس، والمعدل التراكمي، والسنة الدراسية، والكلية التي ينتمي إليها الطالب.
تم بناء استبانة مكونة من (39) فقرة، وتم التحقق من صدقها وثباتها، وزعت على عينة وتألفت من (445) طالباً وطالبة من جميع كليات جامعة عمان الأهلية.
وقد أشارت النتائج إلى أن درجة الكلية لممارسة الاتصال الأكاديمي بين الطلبة وأعضاء هيئة التدريس في جامعة عمان الأهلية ومُعّيقاته كانت متوسطة، حيث احتل مجال مُعّيقات الاتصال الأكاديمي المتعلقة بالمكونات المادية: (المنهج، والبيئة) بالمرتبة الأولى وبدرجة تقدير مرتفعة، في حين احتل مجال مُعّيقات الاتصال الأكاديمي المتعلقة بعضو هيئة التدريس بالمرتبة الأخيرة، بدرجة تقدير متوسطة، وكذلك أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المتوسطات الحسابية للمستجيبين تعزى إلى متغيرات: الجنس، والمعدل التراكمي، والسنة الدراسية، والكلية التي ينتمي إليها الطالب.
الكلمات المفتاحية: الاتصال الأكاديمي، الطلبة، أعضاء هيئة التدريس، المُعّيقات، جامعة.
Abstract
Academic communication practice between faculty members and their students in AAU: extent and impediments from students’ point of view Abstract
The goal of this study is to know the extent of academic communication students practice with their teachers in AAU (Alahliyyah Amman University) It also aims at revealing the impediments that take place during this practice from the students’ point of view.
The study took into account the following variables: gender, GPA, year of study and faculty. An authenticated and verified questioner 0f (39) items was built up and distributed to a sample of (445) students in AAU from different faculties.
The study showed that the degree of practicing academic communication and its impediments within the four variables was recorded as average. The highest impediment level was due to material components i.e. curriculum and atmosphere. Lack of student/ teacher communication due to the teacher personnel was average. While variables like the gender, GPA, year of studying and the faculty variable had no difference of statistical significance.
Key words: academic communication, students, faculty members (teachers), impediments, Alahliyyah Amman University.