DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1836
Title: مدى تطبيق استراتيجيات إدارة المواهب في كليات التربية الرياضة في الجامعات الأردنية من وجهة نظر أعضاءها
Authors: سامر الصعوب
Issue Date: 10-May-2018
Abstract: الملخص هدفت هذه الدراسة التعرف إلى مدى تطبيق استراتيجيات إدارة المواهب في كليات التربية الرياضة في الجامعات الأردنية من وجهة نظر أعضاءها، واستخدم الباحث المنهج الوصفي بأسلوبه المسحي، وتكونت العينة من (76) عضو هيئة تدريس أي ما نسبته (50%) من مجتمع الدراسة، وتم استخدام المعالجات الإحصائية (المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، تحليل التباين المتعدد (Multiple Anova)، اختبار شافية للمقارنات البعدية، (التكرارات والنسب المئوية)، أظهرت النتائج أن مدى تطبيق استراتيجيات إدارة المواهب في كليات التربية الرياضة في الجامعات الأردنية من وجهة نظر أعضاءها جاءت بدرجة متوسط وعلى المستوى الكلي، وكذلك على جميع المجالات، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية وعلى المستوى الكلي بمدى تطبيق استراتيجيات إدارة المواهب في كليات التربية الرياضة في الجامعات الأردنية من وجهة نظر أعضاءها تعزى للمتغيرات الديموغرافية (النوع الاجتماعي، الرتبة الأكاديمية، سنوات الخدمة، الجامعة)، في حين أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا بمجال "استراتيجية جذب المواهب" يعزى لمتغير الجامعة ولصالح الجامعة الأردنية، وكذلك وجود فروق دالة إحصائيا بمجال "استراتيجية الاحتفاظ بالمواهب" يعزى لمتغير سنوات الخدمة ولصالح (11سنة فأكثر)، ويوصي الباحث بضرورة خلق وإيجاد دوائر تُعنى بالموهوبين داخل الجامعات، وتشجيع استثمار المواهب من فئة الشباب, وكذلك تحديد مفهوم إدارة الموهبة وتعريف الموهبة بشكل دقيق وواضح ووضع الإجراءات والطرق والأنظمة التي سوف تستخدم في عملية إدارة المواهب وعدم الخلط بينها وبين إدارة الموارد البشرية. كلمات مفتاحيه: إدارة المواهب، أعضاء هيئة التدريس. Abstract The purpose of this study is to identify the extent to which talent management strategies have been applied in Faculities of physical education in Jordanian Universities from the point of view of their members. In order to achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive method in his survey method. The study sample consisted of (76) faculty members. (50%) of the study population. After the questionnaire was distributed to the sample, the researcher used statistical treatments (arithmetical averages, standard deviations, Multiple Anova analysis, The results showed that the extent of application of talent management strategies in the faculities of Physical education in Jordanian universities from the point of view of its members came at an average and at the macro level, as well as in all fields. The results also showed no significant differences in the overall level of application of talent management strategies of physical education in Jordanian Universities from the point of view of their members due to the demographic variables (gender, academic rank, years of service, university) , while the results showed that there are statistically significant differences in the field of "talent attraction strategy" University of Jordan, as well as the presence of statistically significant differences in the field of "retention strategy" due to the variable years of service and for the benefit of (11 years and more) , The researcher recommends the creation and creation of departments for talented students within the universities, encouraging the investment of talent among the youth, and defining the concept of talent management, defining talent accurately and clearly, and setting procedures, methods and systems that will be used in the process of talent management and not confused with human resources management. Keywords: talent management, faculty members.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1836
Appears in Collections:مج25، عدد 1 لسنة 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
سامر الصعوب.pdf6.67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.