Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/123456789/1835
Title:
The Effect of Using the Flipped Learning Strategy on Developing University Students’ Reading Comprehension in EFL and their Attitudes towards the Strategy
Abstract
The current study aimed at investigating the effect of using the flipped learning strategy on developing university students’ reading comprehension in EFL. The study also sought to reveal students’ attitudes towards the use of the flipped learning strategy.The sample of the study comprised 72 students enrolled in 101 English Communication Skills course at the World Islamic Sciences and Education University in Amman. The students were assigned to two groups, experimental and control.
The tools of the study included a pre-post reading comprehension test and a scale to measure students’ attitudes towards the flipped learning strategy.
The results of the study showed that the flipped classroom strategy had a positive effect on developing university students’ reading comprehension in EFL. The results indicated that there was a statistical difference at (α=0.05) between the two groups (control and experimental) in the post-reading comprehension test in favor of the experimental group. Furthermore, the results revealed that students of the experimental group showed positive attitudes towards the use of the flipped learning strategy.
Keywords: flipped learning strategy, reading comprehension, EFL
الملخص
هدفت الدراسة الحالية إلى قياس أثر استخدام استراتيجية التعلم المعكوس في تنمية مهارات الاستيعاب القرائي في اللغة الإنجليزية لدى طلبة جامعة العلوم الإسلامية العالمية والكشف عن اتجاهات الطلبة نحو استخدام تلك الاستراتيجية. حيث تكونت عينة الدّراسة التي اختيرت عشوائيًا من (72) طالبًا وطالبة يدرسون مادة مهارات الاتصال باللغة الإنجليزية (101) خلال الفصل الدراسي الأول من العام الجامعي 2017-2018. وقد تم توزيع الطلبة على شعبتين: تجريبية (37) طالبًا وطالبة، وضابطة (35) طالبًا وطالبة. ولتحقيق أهداف الدّراسة صمم الباحث أدوات الدّراسة المتمثلة في: اختبار مهارات الاستيعاب القرائي المطبق قبليا وبعديا على المجموعتين، ومقياس اتجاهات نحو استراتيجية التعلم المعكوس والذي طبق بعديا على المجموعة التجريبية فقط. وقد أظهرت النّتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعتين لصالح المجموعة التجريبية التي درست باستخدام استراتيجية التعلم المعكوس. وكشفت النتائج كذلك عن وجود اتجاهات ايجابية لدى طلبة المجموعة التجريبية نحو استخدام استراتيجية التعلم المعكوس.
الكلمات المفتاحية: استراتيجية التعلم المعكوس، الاستيعاب القرائي، اللغة الإنجليزية.