DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | احمد ناصر ابو زيد | - |
dc.date.accessioned | 2019-11-24T07:19:17Z | - |
dc.date.available | 2019-11-24T07:19:17Z | - |
dc.date.issued | 2018-08-15 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/1831 | - |
dc.description.abstract | Abstract
The purpose of this study is to examine the impact of organizational justice on job satisfaction. The data was collected from (14) five stars hotels located in Amman city by using a questionnaire. The sampling unit and analysis consisted of (348) employees working at the target hotels. Multiple linear regression and Pearson’s correlation coefficients were computed to examine the study hypotheses. The study found a positive and statistically significant relationships between distributive, procedural, and interactional justice, and job satisfaction. Additionally, The study found that organizational justice positively and significantly affects job satisfaction. Based on these findings, the study recommends that managers should strive to enhance the levels of organizational justice in their hotels to foster job satisfaction to promote and increase customer satisfaction and service quality, in addition, managers and supervisors should concern about the interpersonal treatment of employees in their hotels in order to promote interactional justice. Moreover, hotels should develop their human resource policies to provide just distribution of rewards and resources among employees. Finally, managers can use the diagnostic instrument that used in current study to benchmark their hotels and determine their level of organizational justice, identify the managerial practices that need to be implemented or improved, and determine the level of effort and resources that might realistically be required to build a stronger organizational justice.
Key Words – Organizational Justice; Distributive Justice; Procedural Justice; Interactional Justice; Job Satisfaction; Hotels.
الملخص
هدفت الدراسة إلى إختبار أثر العدالة التنظيمية على الرضا الوظيفي. وقد أستخدمت الإستبانة كآداة رئيسة لجمع بيانات الدراسة من فنادق الخمسة النجوم الواقعة في مدينة عمان، حيث بلغ عددها (14) فندقا. تضمنت وحدة المعاينة والتحليل (348) موظفا من العاملين في الفنادق المستهدفة. وتم إختبار فرضيات الدراسة من خلال تحليل الإنحدار المتعدد ومعامل إرتباط بيرسون. توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج من أبرزها: وجود علاقة إيجابية ذات دلالة إحصائية بين أبعاد العدالة التنظيمية المتمثلة في (العدالة التوزيعية، العدالة الإجرائية، والعدالة التفاعلية) والرضا الوظيفي. وكذلك توصلت نتائج الدراسة إلى وجود أثر إيجابي ذو دلالة إحصائية لجميع أبعاد العدالة التنظيمية على الرضا الوظيفي. وعلى ضوء النتائج التي تم التوصل إليها توصي الدراسة بضرورة سعي مدراء الفنادق المستهدفة الى تحسين مستويات العدالة التنظيمية بهدف رفع مستوى الرضا الوظيفي لدى العاملين وبالتالي زيادة رضا العملاء، وجودة الخدمات المقدمة. كما توصي الدراسة بضرورة اهتمام المدراء في مختلف المستويات الإدارية بالعلاقة الشخصية مع العاملين في فنادقهم بهدف تعزيز العدالة التفاعلية، أيضا توصي الدراسة بضرورة قيام الفنادق بإعداد سياسات موارد بشرية تضمن التوزيع العادل للمكافاءات والموارد بين العاملين، وأخيرا توصي الدراسة بضرورة إستخدام مدراء الفنادق المستهدفة لمقياس العدالة التنظيمية المستخدم في الدراسة الحالية بهدف تشخيص مستويات العدالة التنظيمية في فنادقهم، وتحديد الممارسات الإدارية التي تحتاج إلى تحسين، وكذلك لتحديد الجهود والموارد المطلوبة لبناء العدالة التنظيمية بشكل متين.
الكلمات الدالة: العدالة التنظيمية، العدالة التوزيعية، العدالة الإجرائية، العدالة التفاعلية، الرضا الوظيفي، الفنادق. | en_US |
dc.subject | Key Words – Organizational Justice; Distributive Justice; Procedural Justice; Interactional Justice; Job Satisfaction; Hotels | en_US |
dc.title | The Effect of Organizational Justice on Job Satisfaction: Applied study on Jordanian Five Stars Hotels | en_US |
dc.type | Other | en_US |
Appears in Collections: | مج25، عدد 1 لسنة 2019
|