Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/123456789/1826
Full metadata record
DC Field
Value
Language
dc.contributor.author
قطب الريسوني
-
dc.date.accessioned
2019-10-08T05:48:38Z
-
dc.date.available
2019-10-08T05:48:38Z
-
dc.date.issued
2018-06-26
-
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/123456789/1826
-
dc.description.abstract
ملخص
انطلقت الدِّراسةُ من ضبطِ السِّياق الاصطلاحيِّ لعادة الشَّرعِ بوصفه مُدركاً خاصَّاً يحتاج إلى تأصيلٍ مستقلٍّ، وبيانٍ شافٍ، ثم ترامت آفاقها _ أي الدراسةُ _ إلى استجلاءِ ثلاثة مسالك رئيسة لاستمداد العادة الشرعية، وهي: البيان النصي، وأفعال الصحابة، والاستقراء، ورصْدِ مستويات توظيفهِا المنهجيِّ، وأبرزها: التقصيد والتعليل والترجيح والتقعيد والاستدلال المرسل. وكان من حصاد النتائج أن علماءنا لم يخطئوا عادة الشارع في تفسيرهم للمحتمل، وجوابهم عن المسكوت عنه، وتقصيدهم للأحكام الجزئية والنوعية، بالنظر إلى ما يقيمه هذا الدأب من ميزانٍ شرعيِّ حاكمٍ بالموافقة أو المخالفة.
Abstract
The study aims sheds light on observed Sharia culture “عادة الشَّرعِ” in deriving Islamic rules and understanding religious texts. The paper studies means of regulating and setting up context of terminologies of Sharia culture “السِّياق الاصطلاحيِّ لعادة الشَّرعِ” due to its significance in realizing the exact intended meaning. Hence, the paper has highlighted three means and routs towards that; statement, deeds of companions and induction alongside with observance of reasoning and many others. Findings of the research include that Muslims scholar in Islamic heritage were very accurate in understanding probable meanings “محتمل” of religious text by functioning Sharia culture and its relevant contexts.