DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1725
Title: تقديرات طلبة كلية العلوم التربوية بالجامعة الأردنية لدور أسرهم في غرس قيم التربية الأمنية المُتَضَمَّنَة في القرآن الكريم
Authors: ناصر ابراهيم الشرعة
عبد السلام العوامرة
أحمد الرشيدي
Keywords: الكلمات المفتاحية: التربية الأمنية، الأسرة، القرآن الكريم، كلية التربية.
Issue Date: 4-Feb-2018
Abstract: ملخص هدفت الدراسة تعرُّف دور الأسرة في غرس قيم التربية الأمنية المُتضمَّنة في القرآن الكريم من وجهة نظر الأبناء، وفيما إذا كان هنالك ثمة فروق دالة إحصائيا في تقديرات أفراد عينة الدراسة لدور أسرهم في غرس قيم التربية الأمنية المتضمنة في القرآن الكريم باختلاف متغيرات: الجنس، المستوى التعليمي للأب، ومستوى دخل الأسرة. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استنباط قيم التربية الأمنية في القرآن الكريم من خلال منهجية تحليل المحتوى، ثم صُنِفت هذه القيم في خمسة مجالات، وتمت صياغتها في صورة استبيان تكون من (33) فقرة، وتكونت عينة الدراسة من (282) طالبا وطالبة في كلية العلوم التربوية بالجامعة الأردنية، وأظهرت النتائج دورا متوسطا للأسرة في غرس قيم التربية الأمنية وفي جميع المجالات، وظهرت فروق دالة إحصائيا باختلاف مستوى دخل الأسرة لصالح ذوي الدخل الأعلى، فيما لم تظهر فروق باختلاف متغيرات الدراسة الأخرى، وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بإيلاء التربية الإسلامية مزيدا من الاهتمام وتنويع وسائلها ومصادرها؛ لتسهم في زيادة تمثُّل الأسر للتوجيهات القرآنية في مجال التربية الأمنية. الكلمات المفتاحية: التربية الأمنية، الأسرة، القرآن الكريم، كلية التربية. Abstract The study aimed at identifying the role of the family in instilling the values of security education contained in the Holy Quran from the children’s perspective. It also aimed to find whether there are statistically significant differences in the estimates of the sample of the study of the role of their families in instilling the values of security education contained in the Holy Quran, according to the following variables: sex, father's educational level, and family income level. To achieve this goals, the security education values contained in the Holy Quran were derived using content analysis approach. Then, these values were classified into five domains and drafted in the form of a questionnaire comprising (33) paragraphs. The sample included (282) male and female students from the Faculty of Educational Sciences at the University of Jordan. The results showed a moderate role of the family in instilling the values of education security in all domains. There were statistically significant differences among the sample of the study pertaining to the family income level, for the higher level income families. However, there were no statistically significance differences among other variables within the study. Based on these results, the study recommended attaching more interest to the Islamic education and diversifying weak meaning and resources to contribute to increase the representation of families` adherence to Quranic directives in security education.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1725
Appears in Collections:المجلد 15، عدد 1 لسنة 2019



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.