الكلمات المفتاحية: معايير، منهاج الرياضيات الفعال، عادات العقل المنتجة.
Issue Date:
7-Feb-2018
Abstract:
الملخص
هدفت الدراسة التعرف إلى مستوى معايير منهاج الرياضيات الفعال، ومستوى عادات العقل المنتجة، والكشف عن العلاقة بينهما والكشف عن الفروق في معايير منهاج الرياضيات الفعال وعادات العقل المنتجة تعزى لمتغيرات الدراسة، واستخدم الباحثان المنهج الوصفي، وتكونت عينة الدراسة وعددها (123) من مشرفي ومعلمي الرياضيات، وكذلك (1400) من طلبة الثانوية العامة، واستخدم الباحثان مقياس كأداة لمعايير منهاج الرياضيات الفعال، ومقياس لعادات العقل المنتجة، وأشارت النتائج إلى أن المتوسط الحسابي لمعايير منهاج الرياضيات الفعال (3.54)، وأن المتوسط الحسابي لعادات العقل المنتجة (3.43)، وأن معامل الارتباط بين معايير منهاج الرياضيات الفعال وعادات العقل المنتجة يساوي (0.71)، وتبين أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في معايير منهاج الرياضيات الفعال تعزى لمتغير الجنس وسنوات الخبرة ونوع الوظيفة، بينما تبين وجود فروق في المؤهل العلمي لصالح الدراسات العليا، كما تبين أنه توجد فروق في مستوى عادات العقل المنتجة حسب تقديراتهم لأنفسهم تعزى لمتغير جنس الطالب لصالح الإناث.
الكلمات المفتاحية: معايير، منهاج الرياضيات الفعال، عادات العقل المنتجة.
Abstract
The study aimed to identify the level of curriculum effective mathematics standards, and the level of mind-producing habits, and the disclosure of the relationship between their and to detect differences in the curriculum effective mathematics standards and habits of mind produced due to the variables of the study criteria, and researchers used the descriptive approach, the study sample consisted and number (123) of the supervisors and teachers of mathematics, as well as (1400) of high school students, andapproach, the study sample consisted and number (123) of the supervisors and teachers of mathematics, as well as (1400) of high school students, and researchers used a measure as a tool for effective curriculum standards of mathematics, and a measure of the habits of mind produced, and the results indicated that the arithmetic average of the mathematics curriculum standards thousand The (3.54), and the arithmetic average of the habits of mind-producing (3.43), and that the correlation coefficient between the effective mathematics curriculum standards and habits of mind produced is equal to (0.71), It was found that there are no statistically significant differences in the criteria of the effective mathematics curriculum due to the gender variable, years of experience and type of job, while there were differences in the scientific qualification for the postgraduate studies. It was also found that there are differences in the level of mind habits produced according to their own estimates, Females.
Keywords: standards - curriculum effective mathematics - mind-producing habits.