DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1703
Title: فاعلية برنامج إرشادي يستند إلى استراتيـجيـتـي النمذجة المعرفية ولعب الدور في تحسين توكيد الذات للمراهقين اللاجئين السوريين
Authors: منار بني مصطفى
محمد نشأت
Keywords: الكلمات المفتاحية: النمذجة المعرفية، لعب الدور، توكيد الذات، برنامج إرشادي، اللاجئين السوريين.
Issue Date: 20-Mar-2018
Abstract: الملخص هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية برنامج إرشادي يستند إلى استراتيجي: النمذجة المعرفية، ولعب الدور في تحسين توكيد الذات لدى المراهقين اللاجئين السوريين. تكونت عينة الدراسة من (30) مراهقاً من اللاجئين السوريين في مخيم الأزرق، والذين تتراوح أعمارهـم بين (12- 17) سنة، تم تحديدهم بعد أن تم تطبيق مقياس راتـوس (Rathus) لتوكيد الذات (RAS)، كمقياس قبلي وبعدي ومتابعة للتعرف على مستوى التحسن في توكيد الذات. تم توزيع أفراد عينة الدراسة توزيعاً عشوائياً إلى مجمـوعتين: المجموعة التجريبية، وتكونت من (15) مراهقاً، تلقوا برنامجاً إرشادياً يستند إلى استراتيجيتـي: النمذجـة المعـرفية، ولعب الدور من خلال الإرشاد الجمعي بهدف تحسين توكيد الذات، لمدة (6) أسابيع، وبمعدل جلستان أسبوعياً، مدة كل جلسة (60) دقيقة. وتكونت المجموعة الضابطة من (15) مراهقاً لم يتلقوا أي تدريب. أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات أفراد المجموعتين: التجريبية، والضابطة على مقياس توكيد الذات وأبعاده، ولصالح المجموعة التجريبية. كما احتفظ أفراد المجموعة التجريبية بالتحسن عند إجراء قياس المتابعة، مما يشير إلى فاعلية البرنامج التدريبي في تحسين مهارة توكيد الذات. الكلمات المفتاحية: النمذجة المعرفية، لعب الدور، توكيد الذات، برنامج إرشادي، اللاجئين السوريين. Abstract This study aimed at determining the effectiveness of a counseling program based on cognitive modeling and role playing strategies in improving the self-assertiveness of adolescents Syrian refugees. Thirty adolescents Syrian refugees at Al Azraq Camp, (12-17) years, were selected as subjects of the study based on A (Rathus) Self-Assertiveness Scale was administered as pre, post and follow up test to determine the level of their self-assertiveness. The participants were randomly distributed into two groups. The experimental group (15) adolescents, and received a counseling program based on cognitive modeling and role playing strategies through group counseling in order to improve their self- assertiveness. The program lasted for (6) weeks, two (60) minute sessions weekly, and a control group (15) adolescents did not received any training. The results showed significant differences between the averages performance of the two groups: experimental group and control group on self - assertiveness scale and its dimensions. They were in favor of the experimental group. The results also showed that members of the experimental group maintained their improvement when the follow up conducted and this refers to the effectiveness of training program in improving a self-assertiveness skill. Key words: Cognitive Modeling, Role Play, A Self- Assertiveness, Counseling Program, Syrian Refugees.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1703
Appears in Collections:المجلد 24، عدد 4 لسنة 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
11.pdf7.14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.