DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1700
Title: قلـق الامتحـان لـدى طلبة كليـة التربيـة الريـاضية المسجلين في مساقات ألعاب القوى وعلاقته ببعض المتغيرات
Authors: عبد الكريم مخادمة
نزار الويسي
Keywords: الكلمات المفتاحية: قلق الامتحان، ألعاب القوى.
Issue Date: 7-Feb-2018
Abstract: الملخص هدفت الدراسة التعرف إلى مستوى قلق الامتحان لدى طلبة كلية التربية الرياضية في جامعة اليرموك المسجلين في مساقات العاب القوى، والتعرف إلى الفروق في مستوى قلق الامتحان تبعاً لمتغير الجنس ومستوى المساق، استخدم الباحثان المنهج الوصفي بصورته المسحية، وتكونت عينة الدراسة من (214) طالباً وطالبة من طلبة كلية التربية الرياضية في جامعة اليرموك المسجلين لمساقات ألعاب القوى خلال الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي 2014/2015م، ولغاية قياس مستوى قلق الامتحان استخدم الباحثان المقياس الذي أعده أسبيلرجر وآخرون والذي ترجمة إلى العربية الحافظ (1984) والمكون من (20) فقرة. أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى قلق الامتحان في مساقات ألعاب القوى لدى طلبة كلية التربية الرياضية في جامعة اليرموك جاءت بدرجة متوسطة، وأن هناك فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى قلق الامتحان تعزى لمتغير الجنس ولصالح الذكور، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى قلق الامتحان تعزى إلى مستوى المساق، ويوصي الباحثان ضرورة الاهتمام بالتوجيه والإعداد النفسي للطلبة لتخفيف حدة القلق المصاحب للامتحانات العملية للطلبة في مساقات ألعاب القوى. الكلمات المفتاحية: قلق الامتحان، ألعاب القوى. Abstract This study aimed to determine the exams anxiety level of physical education students enrolled at track and field courses at Yarmouk University. The study also sought to compare the exams anxiety according to gender and course level. For the purposes of this study the researchers used a descriptive approach. Study sample consisted of (214) male and female students (N=214) enrolled at track and field courses at Yarmouk University during second semester of the academic year 2015/2014. To measure the exams anxiety, the researchers used a questionnaire developed by Aspilrger and colleagues that has been translated to Arabic by Al-Hafez (1984). The questionnaire consists of 20 items. The study results showed a medium level of exams anxiety among the study participants. Female students showed significantly higher levels of anxiety compared to male students. However, no significant differences existed regarding course levels. The researchers recommend a necessity of guiding the students and preparing them psychologically in order to reduce the anxiety level during the track and field courses. Key words: exams anxiety, track and field.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1700
Appears in Collections:المجلد 24، عدد 4 لسنة 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
8.pdf4.62 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.