DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1699
Title: دور الإعلام الرياضي المرئي في نشر الوعي الثقافـي الـرياضي لـدى طلبة المرحلة الثانوية في مدارس مديرية تربية قصبة المفـرق
Authors: عبد الحكيم الحراحشة
Keywords: الكلمات المفتاحية: الإعلام الرياضي المرئي، الوعي الثقافي الرياضي، الطلبة، المدارس
Issue Date: 7-Feb-2018
Abstract: الملخص هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور الإعلام الرياضي المرئي في نشر الوعي الثقافي الرياضي لدى طلبة المرحلة الثانوية في مدارس مديرية تربية قصبة المفرق، تم الاعتماد على المنهج الوصفي من خلال استخدام الاستبيان بوصفه وسيلة لجمع البيانات وتكّون من (26) فقره، اشتمل على (4) مجالات رئيسيه هي: المجال التنافسي، الثقافي، الصحي، الاجتماعي، وأجريت الدراسة على عينه تكونت من (395) من طلبة المرحلة الثانوية لمدارس مديرية تربية قصبة ألمفرق، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية من مجتمع الدراسة، وبعد إجراء المعالجات الإحصائية اللازمة أظهرت النتائج أن البرامج الرياضية في الإعلام الرياضي المرئي تلعب دوراً متوسطاً في نشر الوعي الثقافي الرياضي لدى الطلبة أنفسهم لتركيزهم تركيزاً واضحاً على لعبة كرة القدم، مقارنة بالألعاب الرياضية الأخرى، وكما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة في مستوى دور الإعلام الرياضي المرئي في نشر الوعي الثقافي الرياضي لدى طلبة المرحلة الثانوية تعزى للمتغيرات التالية (الجنس، الفرع الأكاديمي، ممارس وغير ممارس) ويقع على الإعلام الرياضي مسؤولية كبيره في دور البرامج الرياضية في نشر الوعي الثقافي الرياضي مما يثقل كاهله، وأوصت الدراسة بزيادة اهتمام الإعلام الرياضي المرئي بالتقارير المقدمة عبر القنوات المحلية الرياضة التي تلبي رغبات الطلبة وميولهم بنشر الوعي الثقافي الرياضي، ولضرورة اهتمام وسائل الإعلام الرياضي لتعريف الطلبة بالأنظمة والقوانين والتعليمات الرياضية المختلفة. الكلمات المفتاحية: الإعلام الرياضي المرئي، الوعي الثقافي الرياضي، الطلبة، المدارس. Abstract This aim of the study was to identify the impact of visual sports media on disseminating sports culture among high school students in Al-Mafraq. To achieve the objective of the study, a (26) items questionnaire distributing on (4) main domains: (competitive, cultural, health social) was developed. The sample of the study consisted of (395) male and female secondary school students randomly selected from the population of the study. The results of the study showed moderate level for visual sports media sport programs in developing the sports culture among students themselves,as they focus on football compared to other sports. There were no statistically significant differences in students' perceptions about the impact of visual sports media on disseminating sports culture among high school students due to gender, academic track, practicing sport, non- practicing sport. Sport media assumes a great responsibility in disseminating sport awareness which is a further burden. The study recommended that visual sport media should focus more on the reports presented on the different local channels, which meet students' interests and desires by disseminating sport awareness among them, and the need for strategic planning in the sport media to inform students about the rules and regulations of the various sport games. Key Words: Visual Sport Media, Sport Awareness, Students, Schools.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1699
Appears in Collections:المجلد 24، عدد 4 لسنة 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
7.pdf4.94 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.