DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1696
Title: أثــر برنامج تعليمي باستخدام الحاسوب على تعلم بعض مهارات الحركات الأرضية في الجمباز
Authors: صالح القواقزة
Keywords: الكلمات المفتاحية : (برنامج تعليمي، حاسوب، مهارات الحركات الأرضية، الجمباز).
Issue Date: 7-Feb-2018
Abstract: الملخص هدفت هذه الدراسة التعرف إلى أثر برنامج تعليمي باستخدام الحاسوب على تعلم بعض المهارات الأساسية في الجمباز، تم استخدم المنهج التجريبي لملائمته لطبيعة هذه الدراسة. تكونت عينة الدراسة من (30) طالباً من طلاب كلية علوم الرياضة في جامعة مؤتة، تم اختيارهم بالطريقة العمدية، والمسجلين في مساق جمباز (2) للفصل الدراسي الأول للعام الجامعي 2016 /2017م، تم توزيعهم عشوائيا إلى مجموعتين (تجريبية)، عددها (15) طالباً تم تطبيق البرنامج التعليمي المحوسب عليهم، ومجموعة (ضابطة) عددها (15) طالباً تم تطبيق برنامج تعلمي عليهم بالطريقة الاعتيادية. استخدم الباحث الوسائل الاحصائية، والمتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، واختبار (t-Test). أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة احصائية بين المجموعتين في الاختبار البعدي ولصالح المجموعة التجريبية. وفي ضوء نتائج الدراسة يوصي الباحث باستخدام البرامج الحاسوبية في تعليم مهارات الجمباز الأخرى لكلا الجنسين ومختلف الاعمار وفي حركات الاجهزة المختلفة في الجمباز، واستخدامها في الألعاب الرياضية الأخرى. الكلمات المفتاحية : (برنامج تعليمي، حاسوب، مهارات الحركات الأرضية، الجمباز). Abstract This study aimed at identifying the impact of a computer-based instructional program on learning some motor skills in the artistic gymnastics for men. The researcher used the semi-experimental approach due to its compatibility to the study nature. The study sample was selected in the intentional way. The study sample consisted of 30 students from the students of the Faculty of Sports Sciences at Mu'tah University who are enrolled in the course of gymnastics (1) for the first semester of the academic year 2016/2017, and then they were divided into two groups; the experimental group which consisted of (15) students who applied the computerized educational program and the control group which consisted of (15) students and applied the regular educational program. The researcher used the statistical methods of arithmetic means, standard deviation as well as t-test. The study results showed that there are statistically significant differences with regard to the post-test between the experimental group and the control group in favour of the experimental group. In the light of the study results, the researcher recommends about using the computer-based educational program due to its positive impact on the ability to learn as well as stimulating the motivation of students and saving a lot of time and effort. Key words: instructional program, computer, Floor Exercises skills gymnastics.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1696
Appears in Collections:المجلد 24، عدد 4 لسنة 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
4.pdf4.04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.