الكلمات المفتاحية: الأردن، البنوك التجارية، تحفيز العاملين، سلوك المواطنة التنظيمية.
Issue Date:
20-Mar-2018
Abstract:
الملخص
هدفت هذه الدّراسة إلى تحليل أثر أبعاد تحفيز العاملين في سلوك المواطنة التنظيمية في مجموعة من البنوك التجارية في شمال الأردن وهي (بنك القاهرة عمان، البنك التجاري الأردني، وبنك الإسكان، والبنك العقاري)، وتم توزيع استبانة أعدت خصيصاً لهذا الغرض باستخدام أسلوب العينة العشوائية البسيطة المتناسبة مكوّنة من (26) فقرة، وتم استرداد (158) استبانة من مجتمع الدّراسة من العاملين في البنوك التجارية السابقة الذكر وعددهم ( 3800) عاملاً.
ومن أهم النتائج التي توصلت لها الدّراسة أن تحفيز العاملين بجميع أبعاده بشكل عام كان له أثراً إيجابيّاً في سلوك المواطنة التنظيمية، في حين كان هناك ضعف بوجود الأثر لبعد التكامل بين حياة الموظف وعمله في سلوك المواطنة التنظيمية، كما أظهرت الدراسة إلى وجود الأثر بشكل خاص لبعد التعويضات في تحقيق جميع أبعاد سلوك المواطنة التنظيمية وقد يعود هذا إلى المزايا والرواتب التي تقدمها هذه البنوك، في حين لم يكن هناك تأثير للتدريب والتطوير، والتكامل بين حياة الموظف وعمله والتمكين في كل من بُعدي السلوك المهذب الأخلاق، والميل نحو المشاركة والمسؤولية.
ويوصي الباحث بضرورة العمل على دعم أهمية تعميق الوعي لدى المديرين بالمزايا التي يحققها التكامل بين حياة العامل وعمله والعمل على توفير برامج تلبي حاجات خاصة بالعامل مثل برامج رياضية أو ترفيهية أو ثقافية تهدف إلى خلق الاحساس لديه بالأمان والراحة وتعمل على تجديد نشاطه والعمل الإيجابي باتجاه المنظمة، بالإضافة إلى إعطاء الفرصة في إظهار أفكار العاملين من خلال تعزيز مفهوم التمكين، بحيث يُتاح لأصحاب الخبرات والمؤهلات العالية المشاركة في تقديم الاقتراحات.
الكلمات المفتاحية: الأردن، البنوك التجارية، تحفيز العاملين، سلوك المواطنة التنظيمية.
Abstract
This study aimed at analyzing the effect of the motivating employees dimensions in organizational citizenship behavior of a set of commercial banks in north of Jordan which are: (Cairo Amman bank, Jordanian commercial bank, and the housing bank.
The study instrument comprised a questionnaire which was distributed using the relatively simple random sampling that consisted of (26) items, where (158) questionnaires were collected back from community study that consisted of the employees in the mentioned commercial banks who were (3800) employees.
The most important results of the study showed that the employees motivation with all dimensions has appositive effect on organizational citizenship behavior, while there was a weak effect for integration dimension between the employee life and work in organizational citizenship behavior, also, the study showed that there was an effect especially for the compensations dimension in achieving all dimensions of organizational citizenship behavior due to salaries presented by those banks, while there was no effect for training and development, integration between employee life and work, and empowerment, in polite behavior , and a tendency towards participation and responsibility dimensions.
The researcher recommended that there is a need to support the importance of increasing awareness among managers with the benefits that achieved by integration between the employee life and work, and providing programs that meet the needs of the employees such as sports or recreational or cultural programs aimed to creating a sense of safety and comfort, in which the employee renew the action and the positive behavior for the organization, in addition to giving the opportunity in showing the employees ideas through motivating the concept of empowerment, so those who have experience and high qualifications can participate in presenting suggestions.
Key words: Jordan, commercial banks, employee motivation, organizational citizenship behavior.