DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1668
Title: الهدايا الترويجية في المصارف الإسلامية (دراسة فقهية قانونية تطبيقية)
Authors: نادر محمد القضاة
عدنان محمود العساف
Keywords: -
Issue Date: 10-Dec-2017
Abstract: ملخص تسعى هذه الدراسة إلى بيان مفهوم الهدايا الترويجية، ومعرفة أنواعها، وتوضيح الأحكام الشرعية والنصوص القانونية المتعلقة بها، وهدفت الدراسة إلى توضيح أحكام الهدايا الترويجية، وذكر بعض تطبيقاتها في المصارف الإسلامية، وذلك من خلال جمع النصوص المتعلقة بموضوع الدراسة وتحليلها وفق قواعد الشرعية العامة، وبينت الدراسة، أن المصارف الإسلامية الأردنية تقدم للعملاء والمودعين لديها هدايا ترويجية منها النقدية والتَذْكَارية والإعلانية، وأنه يستحب قبول هذا النوع من الهدايا شريطة الالتزام بالضوابط الشرعية التي وضعها العلماء، والتي يتعين على عميل البنك معرفتها؛ نظراً لحاجة المسلم إلى معرفة مثل هذه الأحكام في هذا الزمان المتطور من الجوانب كافة. Abstract The study aimed at identifying the concept and provisions of promotional gifts and their legal texts, and showing some of their applications in Islamic banks, through collecting the texts related to the subject of the study, analyzing them and showing evidence of their compliance to applying the provisions of Islamic Law as per general Islamic rules and norms. The study showed that Jordanian Islamic banks offer customers and depositors various promotional gifts in kind, and that it is desirable to accept this type of gifts, provided that such abides by the legal controls set by scholars. These controls should be known by the client of the bank, due to the need of the Muslim to know such provisions at this time of advancement in all aspects of life.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1668
Appears in Collections:المجلد 14، عدد 4 لسنة 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
(10) عدنان العساف ونادر القضاة الهدايا الترويجية.pdf523.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.