Key Words: Journalism, Social Media, Social Networks, Facebook. كلمات مفتاحية: الصحافة، الإعلام الاجتماعي، شبكات التواصل الاجتماعي، الفيسبوك.
Issue Date:
16-Mar-2016
Abstract:
نشاطات الصحفيين على الفيس بوك جديرة بالبحث للتعرف إلى مدى ارتباطها بعملهم الصحفي،
وإلى أي مدى تفتح أبوابا جديدة لعملهم وتثريه. انطلاقا من نظرية الاستخدامات والإشباعات. تهدف هذه
الدراسة إلى التعرف إلى استخدامات الصحفيين الأردنيين للفيسبوك والأنشطة التي يقومون بها على
الموقع والإشباعات المتحققة، ومدى علاقتها بعملهم الصحفي من حيث بناء جمهور من القراء والبحث
عن قصص صحفية. لتحقيق هذا الهدف استخدم الباحثان منهج المسح حيث صممت استبانة إلكترونية
مكونة من ٢٨ سؤالا تم توزيعها على عينة عمدية مكونة من ٩٤ مفردة من مستخدمي الفيسبوك من
الصحفيين الأردنيين المسجلين في نقابة الصحفيين الأردنيين. تشير نتائج الدراسة إلى أن الصحفيين عينة
الدراسة يقومون بأنشطة متعلقة بعملهم الصحفي على الفيسبوك بمتوسط حسابي ٩١.٢/٤ ،ولكن تنقصهم
المعرفة والمهارات اللازمة لاستخدامه الاستخدام الأمثل في عملهم. وأن استخدام الصحفيين للفيسبوك في
متابعة الأخبار تقدم على بناء جمهور من القراء والبحث عن قصص صحفية.كما أن أنشطة الصحفيين
المتعلقة بعملهم الصحفي على الفيسبوك تميل لتكون سلبية مما يقلل من فرص الاستفادة المثلى من
الموقع. وكان في مقدمة دوافع استخدام الصحفيين للفيسبوك: (متابعة صفحات الصحف والمؤسسات
الإعلامية ووكالات الأنباء) ثم (أعبر عن آرائي بحرية دون أن أكون محكوما بسياسة الصحيفة التي
أعمل بها) ثم (يمكنني من مشاركة المحتوى بطرق متعددة). بينما جاء في مقدمة الإشباعات (مكنني من
التواصل مع الأصدقاء) ثم (يساعدني الفيسبوك في استقراء المزاج العام حول قضية ما) ثم (كونت من
خلاله علاقات مفيدة لعملي الصحفي). كانت (المشاركات ذات الصياغة الذكية لغة ومعنى) أكثر محتويات
المشاركات التي تحظى بتفاعل القراء على الفيسبوك كما أشار الصحفيون. بينما حازت (الصور مع
التعليق) على أكثر أشكال المشاركات التي تحظى بتفاعل القراء. (متابعة مشاركات الأصدقاء والصفحات
على الفيسبوك) حازت على المرتبة الأولى كأفضل وسيلة للبحث عن قصص من وجهة نظر الصحفيين.
كلمات مفتاحية: الصحافة، الإعلام الاجتماعي، شبكات التواصل الاجتماعي، الفيسبوك.
أستاذ مشارك، قسم الصحافة، كلية الإعلام، جامعة اليرموك.
باحثة.
............................................
Abstract
The Uses of Facebook by Jordanian Journalists and the Gratifications Obtained
A survey on a sample of Jordanian Journalists
Journalists’ activities on Facebook need to be explored in order to find out to what
extent they are related to their work, and how they are adding new insights and tools to it.
According to the Uses and Gratifications theory, this study aims at exploring the uses of
Facebook by Jordanian Journalists and to what extent their activities, and gratifications;
sought and obtained are related to their work, including building online audiences, and
searching for news stories. To achieve this aim the researchers used an online survey
consisting of 28 questions was distributed to purposive sample of 94 Facebook users who
are members of the Jordanian press association (JPA). Results indicated that journalists do
activities that are related to their job by using facebook with a mean of 2.91/4; however,
they have lack of knowledge and skills to use facebook in the best way in their work.
Journalists used Facebook for reading and following up news more than using it to build
audiences and searching for stories. Journalists’ activities including audience building and
story finding on Facebook tended to be passive, which may have resulted in less gains
from the site. Following up news and media pages, expressing opinions freely away from
the newspapers’ policy, and sharing content in multiple ways were the highest
gratifications sought among the journalists by the sample. While keeping contact with
friends, exploring the public attitude towards an issue, and building relationships that are
beneficial to their work were the highest Gratifications obtained. According to the
journalists posts’ contents that got the highest readers' interaction were the ones with
smart language and subject, while posts’ shapes that got the highest reader that have
photos with comments. Following users’ updates and facebook pages was the best method
to find stories from journalist's perspetives
Key Words: Journalism, Social Media, Social Networks, Facebook.