Key Words: E-Management, Leading positions people, Jordanian Universities. الكلمات المفتاحية: الإدارة الإلكترونية، أصحاب المراكز القيادية، الجامعات الأردنية.
Issue Date:
11-May-2016
Abstract:
الملخص
هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة تطبيق الإدارة الإلكترونية في الجامعات الأردنية من
وجهة نظر أصحاب المراكز القيادية فيها، ومعرفة أثر المتغيرات: (الجنس، والمؤهل العلمي، وعدد
سنوات الخبرة، ونوع الجامعة) في درجة تطبيق الإدارة الإلكترونية وقد ستخدم المنهج الوصفي في هذه
الدراسة، وأجريت الدراسة في الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي ٢٠١١-٢٠١٢م وللتحقق من
هدف الدراسة تم تطوير أداة للدراسة، وجرى التحقق من صدقها وثباتها، وتكونت عينة الدراسة من
(٢٨٧ (فرداً من أصحاب المراكز القيادية في الجامعات الأردنية إذ تم اختيارهم بالطريقة الطبقية
العشوائية، وأشارت النتائج إلى ما يلي:
كانت درجة تطبيق الإدارة الإلكترونية في الجامعات الأردنية من وجهة نظر أصحاب
المراكز القيادية بشكل عام بدرجة متوسطة.
وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغيرات الجنس ولصالح الذكور، والمؤهل
العلمي لصالح البكالوريوس، وعدد سنوات الخبرة لصالح ١٠ سنوات فأكثر، ولنوع
الجامعة، لصالح الجامعات الحكومية.
وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بضرورة توفير البنية التحتية والكوادر الإدارية والتدريبية
المؤهلة، والتمويل من أجل نجاح تطبيق الإدارة الإلكترونية.
الكلمات المفتاحية: الإدارة الإلكترونية، أصحاب المراكز القيادية، الجامعات الأردنية.
Abstract
The Degree of the Application of Electronic Management at Jordanian Universities
from the Point of View of the University Administrators
The purpose of this study is to investigate the extent of application of the electronic
management at the Jordanian universities in the governorates of Jordan as perceived by
university administrators as well as exploring the effect of the independent variables
(gender, scientific qualification, years of experience, training courses, university type).
The descriptive approach used in this study, and the study was conducted in the first
أستاذ، كلية العلوم التربوية، جامعة آل البيت.
باحث.
.........................
semester in the academic year 2011- 2012. To achieve the aims of this study, the
researcher developed a questionnaire after reviewing the related literature and previous
studies then calculating reliability and validity. The sample of the study consisted of (287)
individuals from the leading positions in Jordanian universities,
The findings of the study were as follows:
- The application degree in Jordanian universities as perceived by the sample was
in an average level in general.
- There were significant statistical differences attributed to gender for the favor
of males, scientific qualification for the favor of BA degree holders, years of
experience in favor of 10 years and more experience and to the type of
university, for the benefit of the public universities.
Based on the findings of the study, the researcher recommended the need of
providing infrastructure, training and administrative staff as well as funding to apply emanagement
successfully.
Key Words: E-Management, Leading positions people, Jordanian Universities.